lördag 4 februari 2012

En frostig mule kan värma en frusen själ

Vi har som sagt VÄLDIGT kallt just nu. När Jessica var & fodrade i morse så var det drygt - 36 grader ute, man kan hålla sig för skratt...



Vi har gjort så att hästarna fått lite av höet inne, Galsi även sitt kraftfoder & sen har de fått komma ut vid 11-tiden & äta resten av höet.
Jag har ökat på höet åt Galsi så på morgonen får han normalt 3 kg, men nu är det 5 kg i säcken. Till lunch & middag får han annars 1.75 kg & nu är det 3 kg i de säckarna. Det är hösilage vi ger nu under vintern, det är ganska hög torrsubstans i det, för det är i princip helt torrt.
Jag har fått byta ut Galsis IKEA säck till en julklappssäck på morgonen så att höet ska rymmas :o)

Galsi tittar suspekt på hösäcken har Matte månne stulit den av Tomten?
I torsdags hade vi dressyrlektion & jobbade med serpentinbågar. Tre st över meddellinjen & galopfattning i den sista & sedan galopp långsidan ner. Jag ville inte rida på så hårt eftersom det var så kallt ute & det är inte kul att gå mellan ridhuset & stallet trots att det inte är så fasligt lång väg... Jag har alltid med fleecetäcke som han har på sig både dit & hem.

Odin värmer sig vid elementet i sadelkammaren

I går gick jag in i ridhuset igen på kvällen. Jennifer & Els-Marie följde med. Vi kom dit strax innan 21 & det var tomt i ridhuset, det är fördelen att rida sent på kvällen :o)
Värmde upp med lite öppnor, slutor, skänkelvikningar & ryggningar i små serpentiner. Gick sen upp i tölt & jobbade öppnor & slutor i tölten, vi har inte riktigt kläm på det ännu, men övning ger ju färdighet.
Jag tycker tölten blivit mycket starkare & han har lättare för sig. Gjorde några övergångar mellan tölt & galopp & avslutade med att jobba lite i trav. Red ca 25 minuter effektivt.

Galsi & Kerid snackar lite
Idag blev det bara en promenad med Gasi, han skulle som vanligt gå & hålla grimskaftet i munnen. Jag tror att han fått för sig att då är det han som går med mig i stället.


Jessica var med, men henne får man ju aldrig fota henne....


Vi gick efter ridstigen till ridklubben & hem igen. Vi stannade vid ovalbanan & det ser ut som om Galsi står & drömmer om sommarens tävlingar :o)


Tränade lite tölt vid hand. Han är jätteduktig på att välja tölten om jag bara ökar farten lite & gör "pussljudet"

Stannade utanför ridklubben så vi fick en bild med Dundret i bakgrunden.


Thermobaren hade börjat frysa ihop lite i kanterna, men det är så skönt att ha den ute i hagen så man vet att han får i sig vatten även när det är kallt. Han dricker mer ute ur den än vad han dricker inne :o)


Visst är det vackert ute när det är kallt, men skönhet är inte allt...
Nu längtar jag verkligen tills det blir varmare ute så man slipper vara klädd som en michelingubbe & det är klumpigt att röra sig. Av med kläderna när man kommer in i stallet & på med dem så fort man ska gå ut...

I Galsis hage

Utanför mitt fönster 

Frostig Galsi
Puss Matte


Inga kommentarer: