fredag 24 februari 2012

Jag är en kattuggla!


Lasse lektion i kväll & vi red bana idag igen, de är sååå roliga!
Katti var på hundutställning så Anette & Grimnir hoppade in i stället & red för Lasse för första gången & hon var helt salig efter lektionen. Hon hade aldrig fått sin häst att tölta så bra & sa att det var ett mirakel :o)

Första gångerna vi red för Lasse så var det många som var skeptiska, Western med islandshäst går väl inte???
Nu tränar vi varken spinn eller slidestop, utan helt enkelt grundläggande dressyr med mycket fokus på våra egna kroppar.
När vi svettiga & saliga kom tillbaka från våran första lektion så fick vi frågan; -Är han någon mirakel man?
Nej, men gör du rätt så blir det helt enkelt rätt! Allt du gör uppe i sadeln fortplantar sig ner i hästen.

Det var precis det som fick Lasse att utbrista; Sitt inte där & vrid på huvudet som en kattuggla!
Första momentet vi skulle göra var att backa slalom mellan 4 koner.
Jag backade & svängde huvudet fram & tillbaka för att hålla koll på konerna så att vi skulle komma mellan dem utan att rida över eller förbi dem. Jag tyckte jag var effektiv som hade full koll medan jag backade.
-Nej, nej, nej, stanna mellan varje kon & kolla var du har nästa & backa sedan!
Du vrider kroppen åt ett håll & säger åt hästen att gå åt ett annat...


Just det ja, gör rätt & det blir rätt :o)

Sen hade vi 4 koner vi skulle trava slalom mellan, eller som Lasse sa, får ni inte igenom en mjuk böjning, lägg er på volt runt konen tills det släppt & gå sen vidare.
Här brukar alltid jag misslyckas & får rida runt i mina volter innan vi kan gå vidare.
Nu valde jag att ta konerna i tölt i stället & jisses så lätt det var!
Behövde inte göra mycket uppe i sadeln så lyssnade han & gick så fint i slalom mellan konerna.
Provade lite senare att även ta dem i trav & det fungerade!

Efter detta så var det fram till en bom & sidepass över denna, Galsi är superduktig på sidepass, men hans styrman har en förmåga att sitta & stirra ner i backen & fixera bommen med blicken.
Jag vet inte om jag tror den ska flytta på sig om jag inte spänner ögonen i den...
Sussi red förbi & berömde oss, jättekul att höra. Men sa hon, stirra inte ner i backen!
Testade igen & höll blicken högt mot motsatt vägg & bommen låg still, den rullade inte omkring! :o)

Tre travbommar var nästa utmaning & efter detta in i ett L där vi från början skulle a ner hästarna i skritt & sedan vända 90 grader (tror jag det blir) & ut från L:et.
Efterhand skulle vi prova den i trav & det gick, även om det blev lite hackigt så gick det.

Vi avslutade lektionen med att först gå ut en & en på spåret & köra lite tölt. Lasse kom & flyttade mig sadeln så jag satt rakt, själv kändes det som om jag var ett skepp som fått slagsida... Nu är jag risig i kroppen! Som en parentes kan jag nämna att jag gick ner till Linda efter ridningen & kom på att hon har skjutdörrar till sina boxar så där gjorde jag som Lasse lärt mig & hängde en stund & försökte få benen så långa som möjligt & det knakade till direkt i ländryggen. Hoppas det släppte nu!

Efter tölten var det dags för de dj**la galoppvolterna. Tog tjuren vid hornen & började i vänster. Ställ ut, ställ in, driv, luta bak... PUH jag blev helt slut & gav upp efter några varv & Lasse svor för det började just lossna. -Du kan ju inte sluta när det börjar bli bra!
Jag väste snabbt tillbaka: - Jag orkar inte hålla andan mer!
Jag lovade däremot Lasse att OM Sussi går med på att byta häst till nästa pass så ska jag galoppera Bassi i vänster varv UTAN att hålla andan :o)
Höger varv gick bra som vanligt & sen avslutade vi trötta & nöjda.

Trots att man rider på fredag kvällar så ger dessa lektioner en sådan enorm energi kick & det var så roligt att Anette som red för första gången var så super nöjd!
Det är nog som någon kommenterade på Facebook, Alla borde ha en Lasse!


Inga kommentarer: