tisdag 14 februari 2012

Underbara, älskade häst!


Red med Emma & Bassi till Kremma igår. Jag slängde på 165g G-boots. Jag har inte ridit med boots sen i höstas så det skulle bli spännande att se vad som hände.
Värmde upp 2 pigga hästar innan vi bad dem komma fram i tölt. Galsi var lagom pigg, arbetsglad & bara så där bäst! :o)

Bassi kan hålla ett mycket högre tempo i tölten, men Galsi kämpade på bra. Det är toppen att träna tölt efter Kremmavägen, den är lagom fast när det är snö på den & man hör tölttakten så bra när man rider.

Växlade över till trav, Bassi fick nu lite draghjälp i tölten & vi red jämsides på vägen. Galsi höll ett medeltempo i traven. Emma växlade över till trav & så var "Solvalla-killarna" igång. Man blir så full i skratt när de kämpar på sida vid sida i traven, försöker komma med mulen före den andra & försöker fuska sig upp i galopp.

Det var en hund som ylade & skällde framför oss så vi vågade oss inte på galopp, Galsi hade hört hunden & var lite stel. Emma trodde någon höll på att bli mördad & ljuden kom ju från kyrkogården...
Vi travade på sista biten & hunden hade tystnat & vi såg ingen hund heller.
Vände & skrittade en bit innan vi tog tölt jämsides igen. Jag bad Emma hålla ner lite på tempot så Galsi hängde med.
Det var så underbart att rida sida vid sida & jag kunde släppa tyglarna & han höll kvar tölten! Inte en enda tendens att slänga sig över i trav.
Emma ökade lite & då fick Galsi problem & ville galopprolla lite, men han var så lyhörd att en halvhalt räckte för att komma tillbaka till tölten.

Väl tillbaka vid start så vände vi igen & red tillbaka mot Kremma. Nu visste vi ju att det inte fanns någon hund där (fast vi mötte en räv som så glatt skuttade fram & tillbaka över vägen när vi red tillbaka) så nu var det dags för galopp.
Nu blev ju Galsi givetvis övertaggad & jag fick bromsa in honom. Emma stannade upp, men jag bad henne gasa vidare.
Galsi är mer samarbetsvillig & koncentrerad i galoppen om vi har ett litet avstånd till den som ligger före.
Nu lyssnade han tusen gånger bättre & vi kunde jobba lite i galoppen med tempon. Emma & Bassi fräste iväg som kanonkulor efter vägen & Galsi blev trött, gick ut lite på vägen & gjorde en passläggning. Han lyssnade direkt! Tog ner till tölt, ny galoppfattning, lite gas & så ny passläggning. Emma hade hunnit stanna & skrattade när vi kom i slowmotion pass efter vägen. Men han tog läggningarna!

Galsi har inte lika bra kondis som Bassi så nu fick de skritta & pusta ut lite. När vi kom ner för den lilla backen så ville Emma ha draghjälp i tölten igen så när vi kommit ner för den lilla backen i skritt så gick Emma upp i tölt & jag i trav & så körde vi så en bit innan vi båda la oss i trav & lät hästarna länga ut i steget.
Skrittade sedan runt ridklubben & ner på ridstigen & hem. Det var två frostiga, men nöjda hästar vi kom hem med. Jag hade ett stort, stort leende i ansiktet.
Jisses sådan kick man får av att rida ett riktigt, riktigt bra ridpass!
Jag vet vad vi har att jobba med & mycket har gått framåt, även om det en tid känts som om vi stått & stampat på samma ställe.
I helgen kommer Camilla Hed upp & har kurs, känner mig lite putt för att jag inte ska vara med, hade inte riktigt råd nu & sen tycker jag årstiden är så osäker.
Man tränar & får en massa verktyg & så kan vädret bara smälla till igen & bli svinkallt så hästarna måste stå eller bara skrittas, Då känns det lite bortkastat att inte kunna följa upp träningen efter kursen.
Men snart blir det vår & då ska vi kursa igen!



Underbara, älskade häst!

1 kommentar:

Jessica sa...

sv; Tack för tipset! :)