söndag 5 februari 2012

Täcke eller inte täcke - denna ständiga fråga :o)

Det är finns det säkert lika många åsikter om som det finns hästägare :o)
Jag tycker att det är många faktorer som spelar in om man ska täcka eller inte, vid vilken väderlek osv.

Galsi går ensam i en ganska liten hage, han klipps i början på vintern. Jag använder täcke på honom då det är nederbörd, stark blåst eller då det blir minusgrader.
En häst som har en gles hårrem bör även den täckas vid kyla, samma med en konvalescent, en gammal häst eller en häst som är tunn i hullet. Energin går i första hand att hålla hästen varm & torr, då blir det inte så mycket över till att sätta hull.

I en artikel i Hippson från 2006 kan man läsa följande:

"Vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har man gjort studier i ämnet och resultaten är lite tvärtemot hur många hästägare resonerar. Den häst som är i störst behov av ett täcke är nämligen konvalescenten och den som klarar lägst temperaturer är den hårt tränande tävlingshästen. Allt hänger ihop med hästens värmeproduktion, som ökar ju mer hästen får att äta."


Här finns hela artikeln: Hippson


Jag har ökat på Galsis hösilage giva till det dubbla, det ligger hö kvar i hagen så jag vet att han har haft att äta under den tiden han varit ute.
Jag har honom klippt för att vi rider i ridhuset minst en gång i veckan, två gånger var annan vecka. Eftersom han sätter så enormt med päls så tycker jag det är snällare att ha honom klippt så han inte blir plaskblöt i svett efter lektionerna. Halsen klipper jag bara i september, sen får pälsen växa ut där & så är han bara spårklippt resten av vintern. Den här vintern har jag fått klippa honom tre gånger. Under magen lämnar jag all päls eftersom täckena ändå inte täcker det klippta området.



Agria skriver följande:

"Vi utgår ofta från oss själva när vi gör bedömningen att hästen behöver ett täcke och glömmer att de redan har ett suveränt täcke – den egna pälsen. Hästar är jämnvarma djur som inte är speciellt temperaturkänsliga, varken för kyla eller för värme. Om hästarna har stora ytor att röra sig över, skydd mot väder och vind, tillräckligt med foder och i övrigt är friska så fryser de inte. Det är när hästen sätts i träning och vi börjat klippa hästen som täckesfrågan börjar bli mer aktuell."


Hela artikeln finns att läsa här: Agria

Nu när vi haft kring - 30 i flera dagar så har hästarna dessutom stått inne till ca 11.00 innan de fått gå ut, de har dessutom kommit in tidigare på kvällen, men fått kvällsmat vid normal tid. Tur att vi kan turvisas om att åka, annars hade det blivit många resor dessa kalla dagar.
Ute har han ett Miller vintertäcke med halvhals som har en polyesterfyllning med 400 g.



Sen har han även ett Showmaster Highnek som även det har 400 g polyesterfyllning. (hans är brunt)


Vi människor får ju lära oss att klä oss i lager på lager då det är kallt ute. Så är det inte med hästarna. Det är bättre att köpa ett täcke med ordentligt tjock fyllning som ger ett luftskikt som hjälper till att behålla kroppsvärmen eftersom det ger en bättre isolering. Dubbla täcken tynger oftast ner pälsen så hästen inte kan  resa ytterpälsen & på så sätt behålla värmen.

När hästarna inte står i framkant på hagen & plockar hö så väljer de själva att gå upp i skogspartiet & står där & vilar. Moije försökte få igång Trulsa på en busrepa igår när det var som kallast, men hon var inte med på noterna. Galsi har ingen att dra en busrepa med... :o(

Täcken med helhals tycker jag är svåra att hitta som sitter bra. Antingen är de så korta att när hästen böjer sig ner för att äta så åker halsdelen upp på halva halsen eller så är de så stora att när hästen har huvudet upplyft så åker de fram på öronen. Jag föredrar täcken med halvhals, även på rentäcken, jag upplever att de sitter bättre & att mindre väta kommer in vid bogpartiet.

Nåväl detta var lite av mina funderingar blandat med fakta artiklar.



Inga kommentarer: