lördag 30 juli 2011

Pojken hemma & stallfix

Igår hämtade vi Galsi från Sakajärvi där han gått på grönbete med sina polare i nästan fyra veckor.

Vi åkte först till Ullatti & hämtade Glimm som gått hos min kompis Anki på bete i sommar. Sen till Sakajärvi för att plocka upp Herr Galsi, som inte hade några som helst planer på att kliva in i transporten & åka hem... Han gick fram, bet Glimm lite i rumpan & backade ut igen, gick upp på rampen & ångrade sig igen. Till slut lastade vi ur Glimm & sen gick Galsi in.

Han åkte direkt i "badbaljan"

På kvällen om AC & Fanny med deras nya Irländska ponny, Mellow Yellow, till vardags kallad för Toffee.

Jag & Jessi hade morgon idag så vi åkte ner vid 6.30 & släppte ut de hungriga killarna. Galsi & Glimm har börjat gå ihop i hagen men eftersom vi var lite trötta för vi inte kom hem från stallet för än vid 23.30 tiden igår, så satte vi Galsi & Glimm i var sin hage när de skulle äta morgonfodret, vi hade först tänkt stanna & kika så det gick bra.

Galsi & Toffee ställdes sig vid staketet & började klias trots att maten väntade i hagen.

Plockade lite gräs så Galsi fick det även till frukost idag, jag tycker han är fin i hullet trots bete & vila.


Idag var det dags att ta tag i sadelkammaren & fixa där. Vi ska sätta in garderober i stället för den plåthylla som står där nu.
Först tömde vi allt i den tomma boxen.
Eftersom det mesta som står till höger i bild tillhör mig & det andra de andra två, så tyckte Jessi att jag skulle anmälas till programmet Extrema samlare....

Jag glömde givetvis att ta en före bild innan vi tömt, men så här såg det ut då hyllan var tömd.

Emma & Fanny var arbetsledare & jag var verkligen imponerad av hur duktiga de var att sätta ihop IKEA garderober!

Vid 18-tiden bröt vi upp för att åka hem & äta & Katterna skulle ha sin mat & Tarzan sitt insulin.
Galsi & Glimm tog också en paus.

Glimm

Galsi

Vid 19-tiden samlades vi igen & körde igång. Jag, Sofie & Eva-Lena blev utkörda från sadelkammaren av "byggmästarna" Fanny & Emma....

Sofie började skruva ihop garderober ute på stallplan, tur det var så fint väder!

Vid 22-tiden var alla fyra garderoberna på plats, jag, Sofie & Eva-Lena hade fixat inne i stallet, men det glömde jag fota... Vi ska ha hyllor intill garderoberna & jag kom på den "smarta" idéen att ta bort ett rör so gått till de gamla vattenkopparna s å vi skulle slippa kapa hyllorna som Anna-Carin köpt, tyvärr var inte vattnet bortkopplat från röret som kommer ut i Galsis box, så det började droppa som tusan så vi fick stänga av vattnet helt, tror inte Galsi skulle uppskatta att bo i en vattenbox i natt...


I morgon ska jag hjälpa Sussi & Emma att få hem Bassi från betet i Nilivaara, Bassi är INTE förtjust i att åka transport.... Sen ska vi fortsätta fixa i sadelkammaren.
Sussi smörjer in en sommartrött Bassi på betet i Nilivaara.

Nu ska jag hoppa i låddan & fortsätta läsa mina böcker om Isfolket, kan ju knappt sova för man vill bara läsa vidare.

Inga kommentarer: