söndag 24 juli 2011

Grattis Tarzan!

Idag fyller min trazzel-sudd Tarzan 11 år!


Den 18 september 2000 hämtade vi Tarzan från en by som heter Kesijärvi. Vi åkte dit & tittade på några söta kattungar, en vit & cremefärgad ullboll kom fram & bet mig i tån & han följde med oss hem.


Sommaren 2009 gick Tarzan ner i vikt & började dricka & kissa en massa. Vi åkte till veterinären & efter provtagning så visade det sig att han hade diabetes.
Min första tanke var att han skulle få somna in, men efter lite fler prover, diskussioner med våran underbara veterinär Peter & med Jessica (som envist sa att han ska leva) så beslutade vi oss för att göra ett försök med insulin.
Jag som var livrädd att sticka övelät det åt Jessica (jag vågade knappt vara i samma rum först)
Nu har jag lärt mig & det går bra.
Visst är det lite jobb med en diabetssjuk katt. Klockan ringer 6.00 varje morgon då är det bara att stiga upp, se till att Tarzan äter upp sin mat för att sen ge honom sprutan.
Mattiderna är ganska viktiga, han ska ha frukost & spruta, lunch, middag 12 timmar efter frukosten & sedan spruta igen & sen kvällsmat.

Nu har vi ju dessutom 3 katter till, så i början var det superbesvärligt. Tarzan skulle äta mat från veterinären med låg halt av kolhydrater, de andra katterna skulle äta sin vanliga mat så man fick sitta & passa. Tarzan var fruktansvärt hungrig i början & åt en massa saker som han INTE fick, att lämna mat framme efter man ätit middag var oförlåtligt! Snabbt som ögat var Tarzan på bordet & stal mat. En gång stal han en baconskiva & det var inet mycket han fick i sig så var blodsockervärdet skyhögt! Han har gett mig många mardrömmar...

Jag har köpt en blodsockermätare för små barn som bara kräver en liten droppe blod att läsa av. Då sticker jag Tarzan i örat & kollar sockervärdet, det har han också lärt sig & det går bra.
I början var det jättejobbigt att hitta rätt & ibland fick han stora blåmärken i öronen & ibland fick jag sticka många gånger innan jag fick ut den droppe blod som krävdes.

En gång var veterinärfodret slut & jag fick panik! Läste på nätet om folk som gett Mjau till sin diabeteskatt & kände att jag hade inget annat val än att prova. Hans sockervärde gick ner ännu mer! Nu äter han bara Mjaus blötmat (NFE = 0.3).
En annan gång gjorde han inbrott i klädkammaren där jag förvarade Eukanubas torrfoder som de andra katterna åt & satte i sig en massa. Men andan i halsen testade jag sockervärdet, lågt! Nu äter han lite av Eukanubas senior torrfoder varje dag.

Jag har ringt & diskuterat med både Mjau & Eukanuba & talar om hur bar deras foder fungerar på min diabeteskisse. Foderpriserna på dessa är en spottstyver jämfört med vad veterinärfodret kostar.

Så Grattis Tarzan på din 11-års dag, Mattes älskade trazzelsudd!


Tarzan, Wilda, Kiara & Nisse






Inga kommentarer: