tisdag 27 november 2012

Jag blir galen! Vad är det som är fel?

Jag analyserar, funderar & håller helt enkelt på att bli galen!

På fredag kväll när jag kom till stallet så höll han på & grejja med mulen & trynade innan vi skulle ut & rida. Jag tänkte inte mer på det. Provade nya Novabettet som han verkade gilla (vi har ju våra munproblem) var lugn & fin i munnen tuggade inte alls mycket. Han gick jättebra & var pigg & framåt. Dagen innan hade vi dressyrlektion & han gick kanon! Fick beröm för att han var så mjuk & lyhörd i skänkelvikningarna. I galoppen kunde jag sitta i & verkligen rida galoppen.

På lördag när jag kom så gick jag ut & mockade hagen & Galsi kom emot mig när jag kom med full skottkärra, sänkte ner mulen & trynade, jag skrattade bara. Tog in honom & trynandet fortsatte, han tjafsade lite med munnen & tuggade snett.


Efter ett tag blev jag fundersam, han hade ju hållit på så på fredagen, beslutade mig för att bara ta en promenad med honom. En kompis skulle komma & kolla på våran Sella & prova den. Slängde på Galsi grejerna & även Novabettet. Nu tuggade han som besatt på bettet & jag tänkte att det här åker då bort.
Han var fin när Lotta red honom, mjuk som en gummiboll, sa hon :o)
Tog in honom & trynandet & grejandet fortsatte. Tog en promenad & han var som vanligt. Pigg & glad.

Åkte ner på kvällen & fick hjälp av Sussi att kolla munnen så gott det gick. Fick bort lite hö som låg runt en tand, spolade ur munnen med ljummet vatten. Han stod inne ca 30 min & jag & Sussi tittade på honom hela tiden, inte ett enda trynande. Drog en lättandes suck. Tempade honom, ingen temp & bra ljud i magen. Normalt kiss & bajs.


Kom ner på söndag morgon, möttes av en gnäggande vrålhungrig Galsi som vanligt. De fick sitt kraftfoder & jag gick ut med Moije & hö. När jag kom in igen så börjar han tryna & dra överläppen mot boxdörren.
Äter & dricker som vanligt. Tempade honom 37,4, spolade ur munnen & släppte ut honom. Han var precis som vanligt. Åkte ner senare på dagen & när jag tog in honom så blev det värre, han trynade & trynade. Drog överläppen i boxdörren, bet i tröskeln till boxen & stökade på. Ringde ut veterinären på kvällen. Han hade givetvis i princip slutat tills hon kom...
Allmäntillståndet bra, hon kikade i munnen utan munstege (hon ville sedera om hon skulle sätta på den, sp vi valde att avvakta) Bra hjärtljud, bra tarmljud, luktar inte illa ur munnen & var mest nyfiken. 37,5 i temp.

Hade stallmorgon på måndagen, samma visa som på söndagen, trynade lite efter han ätit kraftfodret.
Åkte ner igen efter lunch & tog Galsi på en promenad, pigg & glad kille, bet i grimmskaftet & bufflade på mig som vanligt. Däremot ville han gärna äta snö när vi stannade, så brukar han inte göra.


Fick låna en munstege & fick hjälp av Linda & Jenny att kolla honom på kvällen.
Jag kände runt så gott det gick, inte det lättaste med en häst som inet förstår att man vill hans bästa... Runt tungfästet var han röd på båda sidorna, tyvärr blev det lite dålig bild. Inte det lättaste att fota en häst som absolut inte vill vara stilla...


Det orange är torkad morot som han hade tiggt till sig av Linda innan vi började... :o)
Han var jätteduktig! Vi tog bort den & han fick välförtjänt godis.

Vi slängde på den igen för jag kom på att jag inte känt ordentligt om han hade lösa tänder. Inga lösa tänder så vitt jag kunde känna. Men på vänster sida, mellan tänderna & kinden hittade jag en hel tuss hö & lösa höstrån. Plockade ut dem & sköljde med en spruta med ljummet vatten.



Trodde nu att allt var lugnt & det skulle ge sig.

Idag var det värre än någonsin!
Han stod & gäspade & grejade med munnen ute i hagen, trynade & gav sin matte hjärtsnörp..
Tog in honom & han trynade, hängde med huvudet & såg allmänt eländig ut.

Ringde ut veterinären.
Han sederade Galsi & tack & lov så kunde min guldvän Anki komma ut & hjälpa mig hålla upp en mycket vinglig häst...
I munnen fanns några foderinpackningar, men inte mycket. Han var lite vass som raspades, men inget av detta borde förklara hans beteende. Peter kollade även i näsan lyssnade på hjärta & tarmljud, allt ok.
Vi beslöt att prova med magsårsmedecin om han ännu i morgon håller på.

Satt & väntade tills han nyktrat till & givetvis åkte läppen upp ett par gången innan vi gick ut. Han fick lite en middag & gnäggade & åt sin mat med vanlig aptit.

Jag har kikat i dagboken (tur att man är lite noga med att skriva upp vissa saker)
Den 2/11 började jag introducera hösilaget, bytte ut lite i taget i tredagars perioder innan jag ökade på mer. Vi portionerar ut höet, de har inte fri tillgång på det. De är 5 hästar som äter från samma boll, ingen annan visar något. Han går ensam i sin hage. Han får 2,25 kg morgon, 1,5 till lunch & 1,5 till middag. Till kvällen får han 2 kg torrhö.
Han äter Icelandicmix 3 dl morgon & 2 dl kväll med ½ dl betfor i varje, det blöts ordentligt. (nu har jag minskat när han vilar) han får Biopromin, Biotin, B-vitamin & morötter i maten. Jag har även lagt till en slatt solrosolja sedan i söndags.

Galsi dricker alltid sämre när hösilaget börjar serveras. Nu har jag satt pärondryck i vattnet & från att ha druckit 2 L inne under natten så är han uppe i 4 - 5 L/natt. Ute dricker han inte så mycket, men äter snö, det har han alltid gjort. Han har Thermobar ute så vattnet är aldrig kallt eller fruset.

I söndags öppnades det en ny boll & jag fick även öppna en höbal, så problemen hade börjat innan detta.
Vi maskkollade hästarna förra veckan, noll på alla.
Temp, tarmljud & puls normal.
Biotinet började jag med 9/11, exakt 2 veckor innan han började med sina konstigheter.

Jag har funderat på allt från att han bara lagt till sig en ny ovana till att han är döende!
I morgon kommer hans underbara massör ut & kikar på honom, kan det vara huvudvärk? Har han en låsning någonstans?

Som sagt, jag blir galen när vi inte kommer på vad som är fel!

:o(

Inga kommentarer: