söndag 25 november 2012

Skrämselhicka!

Igår när jag tog in Galsi så stod han & trynade (flemade) flera gånger & jag skrattade åt honom. Han tjafsade lite med munnen & tuggade snett, som om något fastnat i tänderna. Tänkte inte mer på det utan for ut & red.

Idag när jag tog in honom så började han ingen. Det började föst i hagen när jag hade mockat den & kom med kärran, så stoppade han ner mulen & trynade. Jag tänkte inte mer på det utan det är ju så de brukar göra när de ska känna på en doft.


När han kom in så fortsatte han & nu började jag bli fundersam, varför gör han så stup i kvarten?
Hästar kan även tryna vid smärta, vid kolik & foderstrupsförstoppmning kan det vara vanligt att de gör så.
Jag hade tänkt fara ut & rida en sväng & en kompis skulle komma & titta på min sadel, hon visste inte vilken storlek på sätet hon ska välja på sin Sella & hade provat en 16½" men ville prova min 17"  innan hon bestämde sig. Galsi var pigg & glad & vi gick ner till vändplan & Lotta testade skritt & tölt.
Gick in & plockade av honom prylarna & han började tryna igen. Tog en promenad till kloka Linda, Galsi var precis som vanligt, tiggde godis, pussades & flirtade med Linda. Gick in i stallet & stod med öronen framåt & blinkade med ögonen för allt han förmådde för att få en godis till....


Linda tyckte inte det var något jag skulle oroa mig för, han var ju precis som vanligt. Hon frågade om jag kollat munnen på honom & då kom jag på att han grejat & tuggat som om något satt fast i tänderna igår.
Hem till stallet igen. Han började tryna igen när vi kom in.
Tog fram en spruta & började skölja ur munnen. Tog ut tungan & försökte se i munnen så gott det gick, inte så lätt för Galsi är inte direkt medgörlig (hann i alla fall upptäcka att nova bettet inte var så bra för han var röd på insidan av kinderna...)


Han bajsade inne & det var som vanligt, pigg & spelevinkig i ögonen, men detta bannade trynande höll på att driva mig till vanvett!
Släppte ut honom & gav middag till hästarna & han åt som vanligt med glupande aptit, det borde han inte gjort om det var foderstrupsförstoppning.
Stod & kikade en stund innan jag var tvungen att stressa hem till Tarzan som skulle ha mat & insulin.
Ringde Satu-Päivi & rådfrågade, hon trodde inte heller på kolik eller foderstrupsförstoppning. Matade katter & sprutade Tarzan medan jag pratade i telefonen, tur man är kvinna & har simultankapacitet....

Ner till stallet igen. Jessi var inte hemma, men skulle komma ner när de kom tillbaka till stan, ringde Sussi som dessutom varit med då en häst hade foderstrupsförstoppning & hon skulle komma till stallet.
Hämtade Galsi från hagen där han stod & plockade resterna av middagshöet.
Stod ute på stallplanen en stund, inte en tendens till trynande, tänkte att det kanske är något i hans box som luktar konstigt så jag satte honom i stallgången, men han började direkt tryna igen *SUCK*


Kollade tempne, men den var normal 37,7. Jag har tempat honom på morgnarna under en vecka för att få veta vad hans normaltemp är & den låg på 37,7 & 37,8 varje dag. Han bajsade efter att jag tempat.
Tog en träsked & försökte hålla ut kinderna & kika i munnen. Runt en tand låg det en massa hö, tog fram hans tandborste (jo det är sant, Galsi har en egen tandborste :o) Han har en spricka i en framtand & jag får borsta ur den lite då & då så det inte sticker in höstrån i tandköttet & irriterar) Borstade tänderna så gott det gick, inte lätt när han gör som småbarnen & biter fast i tandborsten. Sussi kom & kunde hjälpa mig hålla i honom. Tog en spruta & fyllde med vatten & spolade in i munnen, det kom ut lite hö.


Vi satt inne med honom i drygt 30 minuter & han trynade inte en enda gång!
Jessica kom ner & då hade han nästan somnat. Tryckte i honom lite parrafinolja för säkerhetsskull & sen fick han gå ut i hagen igen. Ringde Satu-Päivi & uppdaterade henne om läget & hon skrattade gott åt hans tandborste :o)
Ringde Stina som hade kvällen & bad henne kika om han var mysko när hon skulle kvälla.
Fick meddelande om att hon tog in honom ca 15 min före de anda & grejade på i stallet för att se hur han betedde sig, men han hade mest varit förbannad för att maten dröjde :o)

Nåväl, vi får hoppas att det var tandtjorv som gjorde att han betedde sig som han gjorde & att han står pigg & glad i boxen när jag kommer ner & fodrar i morgonbitti.
Han hade problem med en tandficka när odontologen var här i maj & hon kommer nu i januari igen så jag tror hon får kika på Galsi redan då.
Funderade till och med att investera i en munstege, men de var inte så billiga...

Nu ska jag hoppa i låddan & hoppas att jag möts av en icke trynande häst i morgonbitti!

Inga kommentarer: