söndag 18 november 2012

Kroppsdelarna blir bara fler & fler...

Känns detta igen?
När jag började rida för väldans många år sedan så var det inte så komplicerat, man hade ett huvud, armbågar, knän & hälar. Nu tycker jag man har en massa mer kroppsdelar & det värsta av allt, de lyder inte! 

Idag har jag varit på kurs i kroppskännedom hos Galgbackens Islandshästar, det var roligt & framför allt nyttigt som tusan!
Vi började med att ligga ner på liggunderlag & känna igenom kroppen del för del. Kändes det lika på höger som på vänster sida? Hur var fötterna? Vilka kroppsdelar kändes mot golvet?
Sen gjorde vi en del övningar sittande & några stående. Det är otroligt vad en liten rörelse kan påverka hela kroppen! Vi fick tips på olika stretchövningar & jag fick en toppenövning till min stela bröstrygg. Jag var dessutom lite chockad över att jag var rörligare än jag trodde :o)



När vi jobbat med kropparna så var det dags för balansövningar på hästryggen. Jag & Yvonne fick Idi att rida på. Efter att ha sett ungdomarna glida omkring i sadeln utan tyglar & stigbyglar i trav så var jag säker på att jag skulle drutta i backen, men icke! Det gick verkligen över förväntan!
Vi hade en Hilbar sadel på Idi & man sitter verkligen som smäck i dem & jag hade inga problem i varken höger eller vänster varv.
Däremot så upptäckte Lena som är sjukgymnast & höll i den avsuttna delen av kursen, att min högra arm ville åka utåt & bakåt. Så det fick jag tänka lite extra på.


Sista hästen ut var Sture som tydligen inte var så lätt att sitta på, jag blev tillbaka ropad till volten & fick så även hoppa upp på Sture & göra övningen igen. I högervarv gick det något så när att sitta ner i, men i vänster fick jag verkligen kämpa. Anna-Karin sa att de skulle minsann se när jag trillade av & just i vänstervarvet kändes det som om det var nära ett par gånger, men jag satt kvar!

Supernyttig & rolig kurs, hoppas det blir fler gånger!


1 kommentar:

Emma sa...

Men visst är det så! Jag tyckte aldrig att det var så svårt att rida när jag var yngre, allt funkade bara. Nu när jag börjat igen känns det som om det blivit krångligare typ. Man ska ha kontroll på sin kropp, på hästens kropp och dessutom åt vilket håll man ska typ! Haha. Men det är fantastiskt roligt!