måndag 26 november 2012

Doktor Dollittle, var är du?

Vet ännu inte om vi blivit klokare på Galsis beteende.
Igår fick veterinären komma ut & titta på Galsi. Han har normal temp, normalt allmäntillstånd, hjärtljud & tarmljud är normala. Han är pigg som tusan, luktar inte illa ur munnen, men grejjar med munnen & trynar ännu.
Idag var det inte lika intensivt som igår, tack & lov!
Gulliga Anna-Karin som har Galgbackens Islandshästar kom förbi med en munstege idag som jag fick låna.

Var på en promenad med Galsi på dagen & det var en pigg, glad & busig häst jag hade med mig.


Först hade vi en Odin med oss på promanaden


Sen mötte Galsi snygga Ida från Slätterne


Killen var som vanligt, busig, pigg & framåt & skulle absolut hålla grimskaftet i munnen...


"Gris trynet"

På kvällen fick jag hjälp av Linda & Jenny att hålla i honom så vi kunde lägga på munstegen & jag kunde kika in i gapet.

Jag kände runt så gott det gick, inte det lättaste med en häst som inet förstår att man vill hans bästa...
Runt tungfästet var han röd på båda sidorna, tyvärr blev det lite dålig bild. Inte det lättaste att fota en häst som absolut inte vill vara stilla...


Det orange är torkad morot som han hade tiggt till sig av Linda innan vi började... :o)
Han var jätteduktig! Vi tog bort den & han fick välförtjänt godis.

Vi slängde på den igen för jag kom på att jag inte känt ordentligt om han hade lösa tänder. Inga lösa tänder så vitt jag kunde känna. Men på vänster sida, mellan tänderna & kinden hittade jag en hel tuss hö & lösa höstrån. Plockade ut dem & sköljde med en spruta med ljummet vatten.


Nu ska vi låta munnen vara i fred 2 - 3 dagar & sen kika igen & se om det röda försvunnit om inte eller om hans trynande består måste man nog sedera honom & kolla ordentligt.

Jag önskar att Doktor Dolittle kunde komma & tala om vad han försöker säga åt mig!


Inga kommentarer: