fredag 28 december 2012

Mysko, mysko

Galsi trynar ännu, men han verkar inte lika "världsfrånvarande" som han kunde bli tidigare. Då höll han oxå på & "grejade" en massa med munnen, gapade, tuggade & gäspade. Han kunde mitt i allt ställa sig & bli "tom" i ögonen medan han trynade, det har jag inte sett på länge.


Han har gått på rena rama hälsokosten, psylliumfrö både morgon & kväll, kraftfodret uppblött med kamomillthe & proviva som han bara älskar!


Nu ska jag ta bort detta en efter en & se vad som händer. Jag har även börjar ge höbollshö, men introducerar det väldigt sakta. Höbollshöet hade bara en kvot på 5,2 så där behövs mer proteiner, totthöet däremot hade 8,2 så det blev jag väldigt glad för!

Tant Trulsa har haft ett återfall av matvägran på julafton, men när hon fick smaka av Galsis hö igen så kom matlusten tillbaka. Hon fick lite parrafinolja & hennes oroliga matte tog henne på ett par promenader i det kyliga vädret.
Vi har haft riktigt kallt ett bra tag nu, i snitt - 28 varje dag. Jag har ändå ridit ut en barbackatur på Galsi, det känns nästan viktigare de dagar det är så kallt för då rör de sig mindre i hagen, helst Galsi som är ensam.
Nu har även Trulsa & Moijes hage delats för att vi ska kunna hålla koll på hur mycket Trulsa äter, dricker & bajsar under dagarna.


Igår ringer min vän Anki att hon hittade sin 3-åriga unghäst liggandes, översnöad i hagen!
Inte nog med att den stackaren fått en tand avsparkad, blivit sydd i benet efter en elak spark, nu detta!


Givetvis låg han längst ner i hagen & de fick verkligen kämpa för att få upp honom till stallet på vingliga ben. Han hade en låg temp & veterinären tillkallades.
Idag fick hon svar på blodproverna & det visade på en muskelöveransträngning, ingen infektion. 
Tempen gick upp till det normala & han har inte (peppar, peppar) fått feber.
Hur fasiken kan en frisk 3-åring som bara går i hagen ha överansträngt musklerna? Kan det ha kommit av att han legat länge i snön? Och varför låg han ner i snön så länge?

Idag ringer stallgrannen, islandshästen i deras stall vill inte äta & har över 40 graders feber!
Han ställde sig i sågbocksställning & var vinglig på bakdelen. Hans feber hade gått ner efter att veterinären varit, men hon skulle komma tillbaka & de skulle väl eventuellt ta blodprov.

En häst på ridklubben fick hög feber & vägrade äta i går kväll, detta verkade dock ge sig av sig själv & ägaren hade inte haft ute veterinären. 

Mycket mysko är dock allt & jag hoppas att det är kylan som spökat.
Om det vore smittsamt borde fler hästar vara drabbade vid det här laget, våra vänner som kommit & hjälpt till då hästarna i vårat stall varit dåliga, deras hästar borde väl i så fall vara de första som visade symptom?

Jag vet inte om jag någonsin får klarhet i vad som drabbat Galsi, jag är glad att jag fört dagbok om detta skulle ske nästa vindter igen & kanske då kan hitta någon förklaring.
Trynandet kanske aldrig försvinner, det kan hända att beteendet blivit en vana för honom & han fått "ticks" helt enkelt.
Jag tror att i Galsis fall skulle han nog inte hålla på lika mycket om han haft en kompis i hagen & mitt hjärta blöder för att han går ensam. Men förhoppningsvis så byggs stallet om i sommar & en kompis till Galsi flyttar in.


Inga kommentarer: