torsdag 6 december 2012

Halsont?

Är fortfarande orolig för min prins, känner mig så fruktansvärt maktlös över att inte kunna göra något för honom!
Blodproverna visade som sagt inget hos varken Moije eller Galsi. Idag var Trulsa svälld bakom ganascherna...

Veterinärerna har varit i kontakt med SVA för konsultation, men det enda man har kommit fram till är att det verkar ha med spottkörtlarna att göra. Galsi var lite svälld i dem när vi kollade, vet inte om han varit det hela tiden, lite svårt att se på ett lurvigt huvud...

Slängde upp hönät i hagen idag för att han ska tugga mindra mat åt gången & på så sätt öka salivproduktionen. Galsi trodde det var julafton när han kom ut i hagen & hittade ett nät fullt med mat! Proppade det eftersom alla säger att man ska ge mycket första dagarna så de tror att höet finns konstant i nätet & de inte behöver tokäta. Han hade i alla fall rört på sig under dagen & bajsat lite här & var på sina favoritställen :o)


Trodde jag skulle hitta honom hängandes i hönätet, intrasslad när jag kom ner, men han hade nästan ätit upp allt till middagen så Bosse hade tagit bort det & gett lite hö på backen.
När jag kom ut i hagen så stod han & åt snö & grimaserade. Jag hade pannlampan på & satte mig ner framför honom, lyckades se in i munnen & tyckte han var röd i svalget. Försökta fota, lönlöst, kameran hängde inte med & han hade hunnit stänga munnen innan den knäppte av.


Tog in honom & försökte fota igen, jag till och med filmade i ett försök att se bättre.


Jag bannade på honom & sa: - Du kan väl gapa ordentligt så jag får en bild så jag kan se ordentligt!
Eftersom han är en mycket klok & förståndig häst (ibland) så gapade han ordentligt & jag fick en kanonbild!


Tyckte att han ser röd, svullen & prickig ut i gommen. Hittade en bild på hans gom från när tandläkaren var här i maj & kunde jämföra, prickarna ska tydligen vara där :o)


Bilden skickad till veterinären & hans tandläkare som oxå är veterinär, hoppas på något mer klargörande svar... Jag känner att jag snart blir tokig!

Tog en promenad med token som var pigg & glad, bockade & brallade som slutade med att hans framhov landande just ovanför min armbåge... Tur det inte tog mitt på armbågen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag slogs av en tanke.. ger du fortfarande häxbrygden?

Nickis sa...

Nej, slutade med den då han började tryna