lördag 5 januari 2013

Summering 2012

I början på  Januari hade vi en hästtandläkare till Galsi, hon har tittat på Galsi tidigare & inte kommit underfund med varför han biter sig själv i munnen. Det enda hon hittade var att han var lite vass på de första tänderna bakom lanerna i underkäken. (detta visade sig inte vara hans enda problem när vi använde oss av en annan i maj) Jag vågade hoppa Galsi på en ridlektion & kände mig så stolt!

Odin myser på Galsis rygg



Februari kom det riktiga köldknäppar med - 36 grader, man fryser bara man tänker på det.

I slutet på februari började Galsi fälla vinterpälsen & Furminatorn åkte fram, en gudagåva till alla islandshästägare...

Den 11/2 fick Galsi en "lillebror" (som han tyvärr inte uppskattar utan tycker mest är läskig...)

Liten Baron
I mars märks det ordentligt att solen börjat återvända till oss i norr.  Var för det mesta en tråkig månad, jag blev uppsagd från jobbet (detta löste sig sedan med projektet HästSam) & Jeppe bröt handen.


April blev jag bjuden av min syster på Takida konsert i Kalix. Passade på att hämta hö (man ska ju vara praktisk) & det var superäckligt att köra, snöslask i massor.



Radion kom & gjorde en intervju med mig & våran veterinär Peter om hästprojektet.



Det blev riktigt slaskigt & lerigt i slutet på april & jag sydde mina stigbygelpåsar som jag blev så nöjd med.


I Maj fick jag äntligen Galsis mun ordentligt undersökt av Sara Ellevik, Norrlandshästtandvård & nu fick vi lite förklaringar till Galsis munproblem, 2 vargtänder som var väldigt nötta samt underbett med hakar, allt detta hade den förra tandläkaren missat under de år hon tittat i Galsis mun...


Juni bjöd på både tävlingar & bröllop. Jag följde med som lastare när Emma & Bassi tävlade i Boden. Det var verkligen varierat väder, sol, regn & hagelstormar :o)

Till midsommar var vi på bröllop i Kalix när min systerdotter Sara gifte sig.


I juli kom Galsi äntligen ut på sommarbete till Sussi i Sakajärvi.

Sen fick han åka en tripp till Anki i Ullatti som sällskap till Sprettur medan Idunn kom till mig på bantningsläger :o)

I Augusti kom Sluggo hem från Ullatti & jag vågade köra Galsi  hela vägen hem! 


Jag & Jessica åkte till Överkalix på Barons första utställning, för Baron gick det bra, för min bil gick det värre... Motorfelslampan började lysa & vi fick inte upp motorhuven så den fick åka bärgningsbil & vi fick en hyrbil hem....

September bjöd på Bifrosts hösttävling som Jessica & Galsi tävlade på. Tyvärr fick de fel galopp i V5 & kom inte till final :o( I T8 slutade de på 7é plats. Jag påbörjade projektet HästSam som jag ska jobab ett år med. 


Oktober blev det en resa till Kalix med mamma & pappa. Jag åkte a jobbets vägnar & var & iinformerade om projektet i både Överkalix & Kalix. Hos syster var det underbart som vanligt & det var som en vilohelg.


Snön kom i slutet på oktober, tidigare än förra året.

24 oktober

27 oktober

november åkte jag med Anki & hämtade hennes nya häst Lotus & i slutet på november började Galsi med sina tryningar...

 
December svällde först Moije upp i ganascherna & sen blev Trulsa sjuk med hög feber & kolik symptom. Tyckte detta upptog resten av året. Det var hästar i andra stall som fick liknade symptom, ingen av hästarna har dock någon samband med varandra, mycket konstigt!



Julen var lugn & skön & jag fick fina klappar. Trulsa började dock svamla på julafton & skrämde oss alla genom att vara kräsen med maten.

Vad som felas Galsi har vi ännu inte fått reda på & det kanske blir ett olöst mysterium...
Det har varit ett turbulent år & till 2013 önskar jag mig bara lugn & ro, alla andra som önskat sig spännande & händelserika år kan få ha det, jag vill bara ha det lugnt & skönt!



Inga kommentarer: