torsdag 2 augusti 2012

Sluggo är hemma!

Igår bytte vi hästar igen. Idunn fick åka hem till Mattarna & sonen i Ullatti, drygt 20 kg lättare & väldigt lydig.
Det har gått jätte bra med hennes träning & ta ur henne fasonerna att vara ledare. Frida har varit med mig i stallet sista dagarna & fått lite verktyg att jobba med. Idunn är ett riktigt, riktigt fint sto, bara man får upp hennes arbetsmoral. Jag tror inte hon är till salu mer :o) Jag & Frida satte oss ner & gjorde en plan, vilket jag hoppas att Frida håller så kommer hon ha en toppenfin häst.


Jag fick inte igång kameran i transporten när vi skulle åka & lämna henne, men det gick bra, hon är super cool att transportera.
Väl i Ullatti fick Anki igång kameran direkt, men när vi väl lastat på Galsi & skulle åka hem, gav den upp igen.
Jag hade med mig Pernilla O som transportör, men jag kände mig så säker att jag började köra.
Trots att kameran inte fungerade så körde jag Galsi hela vägen hem! (ca 6 mil)
Jag var jättestolt över mig själv, jag som knappt lyckats köra tom transport, men det tog fyra år....

Galsi ser ut som en riktig Sluggo nu, han tappar ju alltid nästan all pannlugg på sommaren & en massa av manen brukar oxå fara. Manen är kvar, men pannluggen är säkert bara en tiondel av vad den varit. Jag vet att den snart kommer att växa ut igen.
Jag vet inte om det är för att han inte äter sin Biopromin under sommaren eller om det bara är så att den är lätt att klia av. Hans kvalité på man & pannlugg är ju supermjuk, inte som vanligt hästtagel.
Tjock som en julegris har han oxå hunnit bli, men så får det vara när man har sommarlov :o)


När vi gick över ängen från Anki ner till hagen, så visslade jag som jag brukar på Galsi & direkt dök han upp vid staketet & Sprettur följde ju givetvis efter. De verkar ha kommit så bra överens under den här 1½ veckan de kamperat ihop, som ler & långhalm :o)

Galsi har ju inte sovit inne på 4½ vecka & i natt slutförde han det arbete Idunn påbörjat, mosande av vattenhink...


Jag har beställt en superhård hink från Granngården, men den kommer inte för än nästa vecka. Fästet till hinken fanns inne & den hämtade jag idag & fick låna Moijes hink tills våran kommer, hoppas den inte är demolerad i morgon bitti...

Jessica fick ta pemiärturen idag. Barbacka, givetvis! ;o)
Jag & Rebecca  promenerade med med Baron som fick springa lös efter ridstigen & tävla med Galsi, jag tror han saknat det.


Efter den lilla ridturen så fick Galsi prova sin nya nackmagnet, hade bara på den 10 minuter första gången, men han började genast tugga då jag satte på den på grimman.
Jag har köpt ett magnet-paket med nackmagnet, magnetplattor, boots & hasskydd. Det ska bli spännande att prova dessa & se om det hjälper.




Kolla in pannluggen & jämför med bilden från maj :o)


Imorgon åker Sluggo i badet & på lördag är det dags för Barons första utställning!

På återhörande....

Inga kommentarer: