söndag 26 augusti 2012

Jag & dottern ska på VM & sälja 6!

Sitter & läser senaste numret av Islandshästen & sommarens stora tävlingar.
Kommer ihåg när vi åkte ner på VM i Norrköping sommaren 2005.

Jag hjälpte Ulla som sålde renskinspaddar & hon bestämde att vi skulle åka ner till VM & ha försäljning av renskinn. Jag blev så himla glad & råkade slarva med Shift tangenten när jag skrev på SIFs forum så texten blev: "Jag & dotterns ska på VM & sälja 6 jag är så glad!"
Fick lite gliringar om detta...

Jag, Jessica, Hanna & Ulla packade in oss själva & alla våran packning & alla renskinn i hennes husbil & gav oss iväg.


Husbilen var ju inte av den senaste årsmodellen & hade vi nedförsbacke & kraftig medvind så kanske vi kom upp i 100 km/h :o)
Men roligt hade vi. Vi stannade när vi inte orkade köra mer & sov, vi hade inget planerat.
Vi stannade vid Skuleberget & tog en liten paus. Jag har alltid varit fascinerad av grottan där, men tyvärr aldrig tagit mig dit upp, så inte heller nu.


När jag var liten så åkte vi ner till Strägnäs & spenderade somrarna hos mormor & morfar, så vägen dit kan man nästan utantill.
Ett annat ställe jag tyckte om var att åka över Sandöbron & komma till Klockestrand. Jag tyckte Klockestrand var ett sådant fint namn som fick mig att tänka på Blåklockor, så jag tyckte att dit skulle jag flytta när jag blir stor :o)


Nu åker man ju inte över den bron mera, utan över Högakustenbron, där fick Ulla köra medan jag höll andan... (är inte förtjust i broar)


Vi stannade till på Slätterna Gård & sov en natt & det var så underbart att komma tillbaka till gården & allt & alla man saknat där.

Det underbara gamla stallet

Spiltorna i den ena delen

Soffan mellan de två första boxarna

Prisrosetter i köket/sovsalen

Lite fler prisrosetter

Saknar frukostarna på ridlägren


Nöfflan

Hästhämtning

Jessica i fölhagen
Detta är ett ställe jag alltid kommer att längta tillbaka till, vinner jag massor av pengar så ska jag flytta dit!

Vi passerade Strägnäs & det var en otroligt vacker natthimmel där.


När vi kom fram till Norrköping & VM så var det först avelsbedömningar & om jag inte minns fel så var de inne i en tennishall, men inomhus var de i alla fall.

Om jag inte är helt ute & cyklar så är detta Safir från Lönneberga som får sin bedömning.
Safir som så tragiskt omkom när någon släppt ut honom & några andra hästar & han fastnat i en täckeshängare.
Vi fick en väldigt bra plats för husbilen nära banan. Vi såg på kartan att vi skulle ha en Jumbotron intill oss.
- Jumbo tron, sa jag, är det de som kommer sist som ska visas upp där? :o)
Jag fattade inte att det var en storbilds tv...

En häst på passbanan syns på jumbotronen 
När vi stod & sålde renskinn så kom det fram en blond snygg kille & frågade om renskinnen, jag frågade om han red själv, jag fick ett snett leende & ett Ja till svar.
Du upptäckte jag att det var Stian Pedersen!!!
Jag kände mig som ett riktigt spån!

Stian & Jarl frá Midkrika
Här kommer lite bilder från VM 2005 i Norrköping.

Silfurtoppur frá Lækjamóti som segrade i T1 uttagningen med 7,70
Kolgrimur från Slätterne & Tina - T1. Jag tyckte tyvärr KG tappat sina "danssteg" i tölten

F1  Askur från Håkansgården  & Johan Häggberg

F1 Gestur från Stallgården & Fredrik Rydström

Svenska hejarklacken
Johanna Elgholm & Dalahästen Solfari på invigningen
Kolgrimur från Slätterne

Bragi vom Allenbach

Teitur vom Lindenhof & Daniel Sundin
Reynir frá Hólshúsum

Reynir frá Hólshúsum

Hvinur frá Holtsmula som segrade i T1 med poängen 9,17

Segergest Hvinur frá Holtsmula & Jóhann R Skúlason & 
Här säljer vi renskinn


1 kommentar:

Clara sa...

Sv: Äsch är man lat stavas det med x hehe :D

tjockhet och eksem, kan nog hänga ihop! Den här damen var väldans tjock om magen och väldigt understimulerad när jag började rida henne och det var också då exem dök upp. Nylanders hästkräm har vi nog haft tidigare, har för mig jag använt det till andra eksemhästen jag tog hand om, så det ska jag försöka leta fram!

Tack för tankar och idéer! :)