lördag 18 augusti 2012

Kan verkligen allt gå ur datum?

Jag kollar själv sockervärdet på Tarzan ibland för att se hur han ligger till.
Jag har köpt en testare som man bara behöver en lite droppe blod för att kolla sockerhalten i blodet, eller egentligen är det glukosen i blodet man kollar.
Till denna apparat så köper man små testremsor som man suger upp en droppe blod med.
Jag sticker Tarzan på insidan av örat där man lätt ser blodkärlen & ibland går det bra direkt & ibland har det gått mindre bra & jag har fått sticka honom ett par gånger innan jag fått min droppe blod. Ibland har han fått blåmärken när jag råkat punktera en blodåder.

Jag testar honom inte så ofta nu för tiden, det är om jag vill checka av läget eller om han är hängig eller konstig på något annat sätt. Det blir kanske en gång i kvartalet.
En packe med 10 testremsor kostar 50:- så det är ju inte så fasligt dyrt, men när man bara hinner använda en eller två innan de gått ur datum så blir det ganska kostsamt i slutändan....


När dessa testremsor gått ur datum så går de inte att använda, det enda som händer är att man får en felkod...
Gissa om jag morrade högt när jag skulle kolla läget på Tarzan här om dagen & bara fick fram E5 eller vad det nu står.

Igår drog det in ett åskoväder som mullrade & bullrade ganska högt i si så där 10 minuter, sen försvann sommaren.
Idag har det varit 15 grader som varmast, men det har småregnat & nu är det bara kring 8 grader ute, nästa vecka ser inte varmare ut den heller. Nåväl vi fick ju ett par dagar med sommar i alla fall....


Jag, Jenny & Tuula körde städning & utrensning av foderrummet idag. Eller rättare sagt så är det foderrum, förråd & verktygsförvaring där inne. Först så slängde vi upp två små hagar till Galsi & Trulsa, vi litar inte på att Moije håller sig innanför trots att det finns gräs, så han fick vackert stanna i grushagen.

Det började givetvis småregna redan på dagen då vi städade & Galsi hade en sådan tur att det fanns ett träd i hans hage som han kunde stå under när han skulle äta.


Kvällen avslutades med grillning i stallet. Vi hade en sådan tur att det var uppehåll i regnandet precis när vi grillade. Fast äta fick vi göra inne i stallet, Jennys mamma dukade i ordning i sadelkammaren.

Utebordet fick flytta in i stallet & agera uppläggnings fat

Tur vi har stor sadelkammare

Jenny & Tuula grillar
Jag fick några riktigt fina bilder på Galsi i går efter ridturen. Han såg att vi slängt ut Moijes gamla gummimatta intill containern & trodde det var ett riktigt monster! Jag har photoshoppat bort tyglar & några skuggor :o)




Efter lite övertalning så fick jag faktiskt Galsi att gå på gummimattan trots att den sviktade under hovarna :o)

Vacker kvällshimmel 17/8 2012

1 kommentar:

carro sa...

Tack !!Känns som jag kan göra all bara min fina svarta bli bra igen..