lördag 4 augusti 2012

Kung Baron & ingen Ford på min gård...

Idag har Baron gjort utställnings premiär i Överkalix & jag skulle följa med Jessica som moraliskt stöd.
Klockan ringde strax före 5,00 & strax efter 5,00 så ringde vanliga telefonen (inte många som använder den nu för tiden :-) Det var pappa som skulle kolla att vi inte försovit oss, utan kom iväg i tid till Barons premiär 14 mil bort :-)



Tidsoptimister som både jag & Jessica är så kom vi iväg 20 minuter senare än planerat, fast vi hade nog planerat det för vi hade god tid på oss :o)
Jessica körde & någon mil innan Överkalix så säger hon att en lampa med en motor på börjat lysa...
Slog upp det i handboken & det var en lampa som indikerar elektroniskt motorfel eller något liknande. Så länge den bara lös så verkade det inte vara någon större fara, men om den började blinka så skulle man sakta ner farten, undvika accelerationer & ta bilen till närmsta verkstad. Vi körde så sakta som möjligt, hann fram i tid till veterinärbesiktning & utställning.



Baron var ensam i sin klass & både jag & Jessica blev så imponerade över hur bra han skötte sig! Vi satt intill ringen (insåg snabbt att man behöver både bur & tält om man ska hålla på med detta :o) & det var andra hundar som ylade & studsade omkring, i ringen bakom utbröt slagsmål & folk kom springandes. Baron, han tog det hela med ro. Sniffade runt lite, tittade & var så duktig så.
Jag gick in i ringen & testade gå med honom innan det började för Jessica fick för sig att hon skulle spy om hon rörde på sig. Det gick bra, han kväljer lite av utställningskopplet när han håller på att sänka nosen & sniffa i backen, men han lär sig.

Så var det deras tur & det gick så himla bra! Både Baron & Jessica uppförde sig väl & han fick jättebra kritik! Han fick HP & bästa valp i klassen. Ja ha, tyckte Jessica, det var ju inte så konstigt när han var den enda. Men tydligen så var det inte så att man med automatik blir bästa valp i klassen om man är ensam. Så han gick vidare till eftermiddagens Bästa valp. Jag filmade med Jessis mobil så det blev inga bilder från ringen.


Vi beslöt att under tiden vi väntade ta tag i bilproblemet & mata Baron. Han var ganska slut & låg i sin bädd
i bagaget & åt, alla sätt är bra utom de dåliga ;o).


Jag ringde min "bilguru" Börje & frågade om råd. Han tyckte vi skulle kolla under huven om det såg ut att bara vara något lätt fel.
Men att öppna huven var ju inte det lättaste. Bilnycklarna har strulat sedan jag köpte bilen & den har varit inne två gånger för åtgärd sen jag köpte den. De har fixat bagageluckelåset (som givetvis inte fungerade idag) & fjärrkontrollen. Men nycklarna är så slitna att man får jobba stenhårt för att ens få igång bilen. Att öppna motorhuven med nyckeln var som ett skämt!
Vi åkte in på OK macken & hoppades på tur. Där jobbade två unga tjejer så det var ingen idé ens att fråga.
Så kom det en ung, vältränad kille med en tankbil som skulle just dit där vi stod. Jessi sa, Skynda mamma så jobbar vi med att få upp motorhuven så kommer han & hjälper oss.
Bra tänkt, men han kom bara fram & frågade om vi skulle flytta på bilen snart...
Vi förklarade läget & trodde vi hittat våran barmhärtiga samarit, men icke. Han skakade bara på huvudet & sa; Ford vet jag inget om... Skitstövel! ;o)

Vi åkte tillbaka igen & min (som så många andra gånger) räddare i nöden blev min vän Anki som sa att jag skulle ringa försäkringsbolaget. Ehhh, tror inte ens jag tänkt på det själv innan. Hjärnan kokade efter att ha suttit ute på en fotbollsplan utan skugga i flera timmar. Vi hittade lite skugga åt Baron bakom en soptunna (god doft) där vi placerade Barons illaluktande filt & satt på.
När vi väl skulle in till "grande finale" så fanns det ingen skugga alls!
Byggde upp en skuggplats åt Baron med hjälp av oss själva, ryggsäcken & en fuktig trasa. Han somnade som en stock!


Så ropade de helt plötsligt i högtalarna; Alla valpar till ring 5
Stackars Baron ville inte vakna & Jessi blev super stressad!
In i ringen bland en massa andra hundar & det gick väl inte så där super bra, om man säger så :o)


Det var 14 eller 15 valpar i klassen & alla skulle in i ringen. Baron tyckte det var lattjolajban & hoppade & studsade, fick kväljningar av kopplet, tittade bakåt, frammår, uppåt & neråt samtidigt...


Så gick domaren fram & skakade hand med de som inte gått vidare, tyvärr skakade hon Jessicas hand & så var det bara kvar i ringen. Men som pappa sa, det är kritiken som räknas & den var inte dålig!
Både jag & Jessi är imponerade av hur Baron klarade dagen. Han har väl aldrig sett så många hundar & så mycket folk på en & samma plats. En massa nya dofter & nya saker att ta in. Helt underbar hund!

Efter kontakt med mitt försäkringsbolag så fick vi en hyrbil med bärgaren som i stället drog upp forden på bilen & så blev det att köra volvo hem.


Baron sov som en stock hela vägen hem & jag hoppas att det inte är något allvarligare fel med forden, jag är nog fattig som det är. Sen ska jag ju köra hyrbilen tillbaka till Överkalix & hämta hem skrället när den är lagad.
Nåväl, alla djur & människor kom hem oskadda även om jag inte har någon ford på min gård inatt.

Inga kommentarer: