söndag 24 juni 2012

En midsommarnatts dröm

Jag trodde att denna midsommar skulle bli som se senaste, jag ensam hemma, städandes i stallet & bilen.
Min systers yngsta flicka skulle gifta sig i Kalix på midsommarafton, men att få hästvakt den helgen är inte lätt, att få en kattvakt som dessutom kan ge insulin är ännu svårare...

Jeppe, Jessica & Jocke skulle åka dit, men jag skulle stanna hemma & ta hand om djuren.
Moije skulle åka på bete så jag skulle till och med hämta en extra häst som sällskap till Galsi.
Så fick Tuula veta att det knappt fanns något bete i stugan så hon skulle vänta en vecka med att ta Moije på bete. När jag berättade det för Jessica så satte hon i gång värdens planering & efter att ha mutat Tuula att få vara stalledig nästa vecka mot att hon tog hand om Galsi midsommarafton & midsommardagen så lyckades hon även ragga tag på kattvakter genom min bror & Jessis kompis Rebecca & så kunde jag helt plötsligt följa med.

Orolig, givetvis, med en massa planeringar om det eller det skulle hända så skulle folk göra si eller så, så kom vi oss i väg till Kalix igår.
Vi fick byta om i rallyfart för att hinna till kyrkan i tid :o)

Herr & Fru Hellström

Det var så fint & vackert i kyrkan. När Kjell kom med Sara i altargången för att ge bort sin yngsta dotter till sin blivande man blev jag alldeles rörd & tagen.







I stället för att kasta ris på brudparet så fick alla en liten behållare med såpbubblor som vi blåste över dem. Mycket bättre än ris eftersom fåglar tyvärr brukar picka i sig rått ris so sedan sväller i magen på dem & skapar problem (djurvännen har talat igen...)
Efter vigseln så åkte vi till Djuptjärnsskolan där bröllopsfesten skulle gå av stapeln.
Brudparet anlände givetvis ståndsmässigt & jänkare med efterföljande ölburkar.




Så fort brudparet lämnat farkosten så flockades det ett gäng män runt om kring den...


I vitt, Kjell S, pappa & Kjell H till höger
Jag sa till pappa att han hade passat fint att glida omkring i en sådan bil när han ska till Rotary på fredagarna, sen hade ju hans yngsta dotter kunnat lufta den andra dagar....




Från vänster: Syster Kicki, hennes make Kjell, deras dotter Sara. Alexande & hans föräldrar.


Min systerdotter Magdalena & hennes dotter Svea
Det var så roligt att träffa alla Kickis barn med respektive. Jag har ju följt dem alla när de vuxit upp.
Tyvärr var jag dålig på att fota dem alla & jag tänkte på det flera gånger under kvällen. Å andra sidan så var alla väldigt upptagna.


När vi kom till bordet så låg det små fina häften & på glasen satt små rosa hjärtan med namnen på. Jag satt bredvid min äldsta syster Nina som med sin man Kjell S kommit hela vägen från Stockholm.


Allt gick i rosa kanske jag glömde att nämna :o)
I häftet kunde man hitta allt från bordplaceringen & vem som var vem.
Givetvis med lite förvecklingar, min syster Nina var gift med sin Kjell, men han i sin tur råkade vara gift med Kicki & Kjells före detta granne Lena... :o)
Om mig kunde man läsa:
"22- Annika - Brudens moster, en häst människa som spenderar all ledig tid i stallet, eller tillsammans med sina barn nr 61 & 62"
Guidade oss genom kvällen gjorde brudens äldste bror Andreas, som gjorde detta med bravur!
Vi fick bland annat spela bröllopsbingo, där jag vann en banan, ta fram en påse med attiraljer som satt fast under stolen & sjunga Fula Bettan samtidigt som attiraljerna skulle på plats. Snygg som tusan blev man!

Så schnygg!
Inte syns det väl att det är min avkomma....
Vid den här tidpunkten tror jag det var lika många kameror i luften som när brudparet kysstes...

Jag fick en bild på syster Nina i alla fall...
God mat & dryck samt trevligt sällskap genomsyrade kvällen & jag har nog inte skrattat & gråtit så mycket på samma kväll på evigheter! Det var så mycket gott att äta (allt hemmagjort givetvis) att jag tror inte jag behöver äta på en vecka, minst!


Efter mat, tal, sång & lekar så inleddes danskvällen med brudvalsen.


Jag fick en sådan otrolig klump av lycka i halsen när de började dans & musiken spelades upp eftersom de båda utstrålade en sådan evinnerlig kärlek, givetvis så byttes detta strax till jubel & applåder. Vilka spexare!

Sen blev det fullrulle på dansgolvet & BÅDA mina barn chockade mig genom att gå upp & dansa! Jeppe var som Fred Asastaire på dansgolvet (givetvis efter ett par öl...)
Jag själv älskar att dansa & dansade tills jag var alldeles svettig! Magga tog en bild på mig & mina systrar när vi rockarlös till Sommartider som jag hoppas få sen.

Vid 1.30 gav jag upp & promenerade med mina systrar tillbaka till Kicki & Kjells hus.
Jessica, Jocke & Jeppe bodde på hotell & for en stund efter oss.

Sov ända till 9.30 i morse, givetvis vaknade jag av mig själv strax efter 6 & skickade ett sms till Rebecca för att höra hur det gått att spruta Tarzan, han hade morrat åt henne, men det hade gått bra, sen somnade jag om.

Skönt att inte vakna upp bakfull idag! Vi tog oss tillbaka till Djuptjärnsskolan för en brunch för de som orkat upp :o)
Vi var tvungna att ge oss iväg hemåt så fort vi ätit ännu mer av den goda maten.

På vägen hem så stannade vi till vid Älgfarmen intill Bönälven & jag & Jessi betalade in oss & gick in i hägnet  för att mata & hälsa på Artur.
Jag var så imponerad av Jessica att jag glömde fota när vi gick in i hägnet bland sju älgar för att gå & se på en kalv som var högra upp i skogen.
På vägen tillbaka så fick Jessica även ställa sig bredvid Artur & klappa honom, jag är mycket imponerad!
Jessi törs knappt ut efter stigen & rida då det finns älgar i närheten, så rädd är hon!

Jessi matar Artur på säkert avstånd
Artur var alldeles fettig & man blev klibbig på händerna av att ha klappat honom. Det höll insekter borta eftersom de fastande i fettet, smart! Jag luktade på händerna efteråt & det luktade absolut ingenting! Älgar är tydligen helt doftlösa för oss människor.


Artur var lite besvärad över att vi kom så nära
Våran guide var väldigt hjälpsam då han fick höra hur rädd Jessi egentligen är för älgar & han berättade en massa. Bland annat så skulle det komma några Holländare som skulle göra en film där Artur skulle medverka. De skulle prova rida in honom :o)

Väl hemma så var det snabbt upp till katterna & jag var verkligen efterlängtad!
Sen åkte jag ner till stallet & fick mig en underbar ridtur på Galsi i kvällssolen!




Vi gick ner i vattengraven på hemvägen & Galsi blev som ett litet barn & började plaska i vattnet :o)


Nu är det tack & godnatt för denna midsommar helg!

Inga kommentarer: