fredag 21 juni 2013

Duktig kille!

Igår åkte vi med Galsi till ATG kliniken i Boden (25 mil enkel resa) för att se om vi skulle bli lite klokare på vad som spökar på honom.
Han kan ju vara lite stökig att transportera så det var inte direkt något jag såg fram emot :-)
Som tur var så har jag en guldvän, Anki som ställde upp som chaufför med egen bil & transport som dessutom är utrustad med kamera.
Hon bor 6 mil åt det håll vi skulle åka, men kom ändå in på morgonen så vi kunde sticka iväg vid 6-tiden. Som tur var så var Jessica ledig från jobbet & kunde följa med, Jeppe hemma & kunde mata katterna & Jessicas kompis Rebecca kunde ge Tarzan insulinet.
*SUCK* inte lite att ordna för att vara borta en dag :-)


Galsi stod lugnt i transporten, lite orolig var han & krafsade lite emellanåt. Det är första gången han åker så långt ensam. Vi stannade i Vippabacken & Anki fick sitt kaffe. Öppnade framdörren & kikade till Galsi som nyfiken stack ut huvudet & gnäggade åt oss.


Vi kom lite sent till kliniken så jag fick ringa & tala om att vi skulle vara ca 10 min sena, men det gick bra.
Jag hade dubbelkollat innan vi åkte att det även skulle göras en spattröntgen på honom, min stora fasa att även Galsi skulle ha fått spatt... Både Titan & Saxi fick ju spatt.

Jag fick börja med att longera honom & vi var lite fulla i skratt när ingen hälta syntes. han har tydligt visat hälta höger fram på böjt spår i höger varv, vi kollade honom så sent som på måndagen.
Nu hade han i och för sig en massa annat att titta på & travarna som joggade förbi med sina vagnar var väldigt intressanta :-)
In på kliniken & ut på gången, nu fick Jessica ta över & springa med honom. Ingenting syntes, han böjdes högt fram & båda bak, ingenting. Han stökade lite när de böjde höger fram. Vi funderade om skakningarna i transporten skakat bort hältan helt...
Nejdå, den kom fram när han böjdes lågt båda fram, mer på höger.


Åh nej, det är nästan så man inte vågar öppna munnen när man kommer från Boden med kotledsinflammation, men vi såg alla tydligt att han haltade efter den böjningen. Nu är bara frågan varför?
Maria frågade om vi gjort några förändringar, nytt stall, underlag i hagen, ny hovslagare eller sadel. Men nej på alla frågor. Det enda är att jag bytta koppjärnet på sadeln till ett smalare när vi satte igång honom i vintras efter hans mysko tryningar.
Kotorna bedövades & vi fick vänta ett tag innan han skulle böjas om. han var jätteorolig i boxen & ville inte ens äta gräset han fick. När jag eller Jessica stod där inne gnäggade han & blev lugn, snacka om matte gris :-) Lillvännen har inte varit ute mycket i stora vida världen :-)

Ny böjning & nu fanns det ingen hälta. Maria böjde även honom högt höger fram för att se hur han skulle reagera eftersom det är där vi sagt att han reagerat. Men icket, han var inte ens nämnvärt irriterad vid själva böjningen. Okej, då återstod röntgen.
Saxi fick en mysko hälta som vandrade mellan frambenen men var aldrig halt bak, inte ens när de böjde honom på kliniken, men ändå hade han spatt båda bak.
Maria sa att det är inte säkert att försäkringsbolaget täcker röntgen, men jag sa att det är okej. Har han spatt så täcker försäkringen, har han det inte så har han två lyckliga mattar :-)
Han fick en földos med lugnande & stapplade in i röntgen rummet.
Jag kommer att jubla högt vi har en egen maskin på hemmaplan!

Röntgen av vänster has

Jag är skitsnygg i blyförkläde :-)

Kameran ställs in

Fulla Galsi stod stilla

Röntgen av framkota
De fick ta om några bilder & Galsi nyktrade till & började undersöka sakerna i rummet, har är ju en riktig Nicke Nyfiken :-) Lite strul vid de sista plåtarna när gentlemannen i honom tyckte han skulle flytta på sina ben hela tiden då plåtarna rörde i dem :-)

När de sen kom & hämtade oss till rummet dör vi skulle få se plåtarna så såg tjejen så allvarlig ut att jag kände, det är kört! Han har värsta möjliga spatt & nu är det bara att åka hem & gråta....

Tack & lov hade jag fel!

Maria sa att hans leder såg ut som skolexempel på hur leder ska se ut. Fy fan så underbart!





Nästa fråga vad ville vi göra åt kotorna?
Jag sa att de är experterna & får välja, det blev 50% tuppkam & 50% cortison i båda fram.
Jessica mutade med morötter så han stod stilla & struntade i att de stack honom.
Han fick så snygga vita bandage så han såg ut som en fin dressyrponny :-)


In i boxen & nu var han lugnade & vi kunde åka på Max & få oss lite mat i magen.
Efter ett besök på Royal Hästsport (jag handlade ingenting!!!) så var det dags för lastning & hemfärd.
Men det tycket inte Galsi! Det tog en hel del övertalning innan han klev in i "skumpa-skumpa lådan" igen!


Han var så trött & slut att jag trodde han skulle tippa i transporten sista biten vi körde.
Jag var så duktig att jag körde de sista 6 milen hem! Det var spännande mil vill jag lova :-)
Tankmätaren sa att det snart var slut bensin så jag fick verkligen träna på ecco-driving :-)

Jag är så imponerad av min kille som skötte sig lång över förväntan på hela resan, tror ta mig tusan han håller på att mogna!

Nu har ju  tusen tankar börjat snurra i allas våra skallar, Anki är minst lika fundersam :-)
Vad har orsakat kotledsinflammationen?

Tuula märkte två bulor på hans rygg på tisdag kväll, de ligger just bakom sadelläget.
De syns inte så bra på bild. Han har inte blivit riden med sadel sedan 25/4, så det är ett bra tag sedan.



Kan bytet av koppjärn spelat roll?
Kan hans onda i nacken som vi upptäckte i vintras ha något med detta att göra?
Jag har ju hittat skrället med benet fast i grinden ett par gånger så för ca 3 veckor sedan satte Bosse en skiva i grinden så han inte kan flaxa med benen där, kan han ha suttit fast ordentligt & slitit lös sig själv?
Som sagt många funderingar...

Nästa vecka så kommer Anna Semren från Råneå upp & kikar på lite hästar. Hon är veterinär, kiropraktor & hästodotolog & jag har bokat en till till Galsi för henne. Vi får se om vi blir något klokare efter det.

Nu är både jag & Galsi sjukskrivna.
Jag har haft en lång period på jobbet med en massa stress, tjorv, strul & det är som om hela projektet blivit motarbetat. Facket har varit inkopplat en tid nu.
Jag har varit trött, ofokuserad & mått dåligt en längre tid. Hade återbesök hos läkaren idag efter att ha lämnar prover i förrgår, jag har haft lågt sköldkörtelvärde en gång i vår, men nu för andra gången på raken var mina världen bra. Vi började prata & när jag beskrev mina symptom & hur jag har det just nu så var det som ingen tvekan, utbränd. Jag har försökt hålla mig borta från väggen, men tydligen misslyckades jag...

Nåväl, det är bara att blicka framåt, ta det lite lugnt & andas ett tag så blir det säkert bra i slutändan!

Inga kommentarer: