fredag 7 juni 2013

6 juni

Dagen började med morgonfodring med hjälp av överkonstapel Odin :-)
Han är ganska rolig som ska ha full koll på oss människor & se till att vi gör det vi ska.


Sen stack jag & Tuula iväg & hämtade hö.
I förrgår upptäckte vi värmeutveckling i deras stora höbollar & alla fem fick kasseras. Detta betydde att höladan i princip blev tom!
Städade ur den & packade färdigt hösäckar igår.


Drygt 600 kg hö fick vi med oss hem & det borde räcka ett tag även till "stor glufsare" som Moije & Trulsa :-)

På vägen hem stannade vi till i Ullatti hos min vän Anki & den mystiska vinflaskan jag hittade i mitt stallskåp i går fick sin förklaring...


Hem & lasta ur hö från släp & in i hölada. Det hade hunnit bli riktigt varmt så jag hade t-shirt på mig. Kan säga att det inte var så smart. Det ser ut som om jag fått pricksjuka på armarna & jag svettades som en tok när vi lossade höet så det satt till och med hö fastklibbat på kroppen innanför min bh...
Hem & dusch. Lyckades till och med slumra till en stund.

Jag & Jessica fick ett ryck på kvällen & åkte ut till Galgbackens Islandshästar.
Fick snosa på ett tre dagar gammalt föl, så himla söt!
Freja från Galgbacken E: Frakkur frá Mýnesi & U: Nama frá Rödli




Kliade även på min gamla bekanta Skjóna frá Hjardarhvoli, hon börjar bli till åren nu född 1989 så hon är 24 år i år. Det var på henne jag lärde mig rida islandshäst & hon har en speciell plats i mitt hjärta.


Det var tack vare henne & hennes avkomma Frode från AndraSidan som jag sommaren 2003  hamnade på Slätterne Gård där jag hittade Saxi <3 p="">
Väl i stallet i kväll fick Galsi lite spa, jag tycker inte jag pysslat med honom på evigheter så det fick bli extra pyssel i kväll. Ryktade ordentligt, smorde in hans vassa mule med helosan (vilket han direkt doppade ner i spånet), rensade ut en ganska hård snoppsten, klappade, kliade & borstade tänderna på honom. Han brukar inte tycka att allt detta är nödvändigt, men i kväll så stod han stilla & bara njöt (jag förutom när jag rensade snoppsten :-) Han har en spricka i en framtand & det fastnar höstrån där som jag brukar borsta bort med jämna mellanrum. Jag hade även plockat ca 1 kg gräs åt honom som han lyckligt mumsade i sig.





Baron har börjat gräva ett hål i gräsmattan utanför stallet, vad det är som lockar där har vi ingen aning om, men han är 100% fokuserad på jobbet!



Inga kommentarer: