söndag 31 mars 2013

Varför gör han på detta viset?

Jag har superproblem att få Galsi att fungera på ledade bett, vissa raka fungerar inte heller.
Han tuggar sig på insidan av kinderna så han får blåmärken.



Provade rida på ett 2-delat Ky Rotary bett idag & han gick jättebra, men jag hörde & kände hur han tuggade på bettet & mycket riktigt så hade han bitit sig i kinderna efter ridturen....


De bett han fungerar bäst på är ett bett som ser ut som ett Mylerbett, jag har köpt det på Tradera så givetvis lär jag inte hitta något nytt...




Jag har hittat ett likande som han fungerar på, men det är inte rostfritt. Det finns på RiderSport (Haglunds) & kostar inte mer än 169:-



Sen fungerar han bra på Kimblewick & vanligt rakt. Köpte ett Novabett, men det blev samma sak, han bet sig i kinderna.


När vi köpte honom så red vi på vanligt 3-delat & det fungerade bra. På en tävling för ett par år sedan fick vi anmärkningar på sår i munnen.  Jag som slogs för att veterinärbesiktningen skulle vara obligatorisk för alla eftersom så många hästar hade sår i munnen & så "åkte vi dit själv"...
Jag tog ut en hästodontolog som gick igenom Galsis mun men det fanns inga konstigheter. Anlitade samma under tre år & det fanns inget konstigt i hans mun inte.

Provade så en ny förra året i maj & "surprise, surprise" Galsi hade två väldigt nötta vargtänder....


Vi trodde att kanske bettproblemet skulle ge sig då tänderna var ute, men icke  han knaprar ännu på betten & biter sig. Jag vet inte om det fungerar med raka bett för att han inte kan vika in dem & nypa sig i munnen med dem, fast å andra sidan så lyckades han ju med Nova bettet.

Jag vet inte om man ska prova rida med ett nytt bett mer än en gång innan man ger upp, behöver han vänja sig med ledade bett igen? Är det på grund av vargtänderna som han började knapra bett eller har det någon annan orsak? Jag kan rida på helt lösa tyglar & han ser ändå ut så där i munnen efteråt, jag har provat.
Kanske det bara är att inse att raka bett & bettlöst är våran melodi?




1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle absolut försöka med bettlöst. Jag har en islänning som inte alls trivs med bett (men han har inga åkommor eller skador). jag har testat detta träns och det är suuuuperbra!
http://webshop.stallrustorp.se/sv/hast/trans-tyglar/walnut-bettlost-trans.html /Hanna