lördag 9 februari 2013

Slut på slödagarna!

Galsi har gått upp en massa i vikt...
Vi har ganska högt energivärde i höbollarna & nu när han gått över på höboll igen så har han svällt upp som ett svullo!


Red upp mot Kremma idag. De hade lovat kallt, i morse visade termometern -28, men det var bara -14 så jag passade på att jobba Galsi. Började med att jobba lösgörande i skritt, skänkelvikningar, böja & ställa. Jobbade på att hålla mig en bit in på vägen & jobba honom rak utan stöd från vägkanten, inte så lätt.
Gick sen över till (passtaktig) tölt som blev bättre när vi jobbade skänkelvikningar & ställde & böjde lite. Försöker samtidigt få honom att inte vara så spänd & ligga på bettet i tölten. Hade Lasses röst ringandes i skallen: "Få in tölten i höfterna", det fungerade & det gick genast mycket bättre.
Fattade galopp & det kändes som om jag fick driva som en galning för att han skulle hålla galoppen, ställde mig upp i lätt sits, släppte långa tyglar & sa: Ja, kom igen då! Ökningen kom direkt, jobbade på att få ner honom i tempo, men behålla galoppen, tungt som tusan! Fick driva som en galning & smackade så det måste ha hörts till Skåne!
Saktade ner & gick in på parkeringen på Kremma. Den bildar en perfekt volt att jobba på & är dessutom alltid skottad & upplyst :o)
Jobbade trav & tölt med skänkelvikningar & vänd igenom volten, Nu var det Carolas röst jag hörde: Ner med vänster sittben! Genast gick det bättre. Han ville gärna flyta ut mot utgången så det gällde att ligga emot med ytterskänkeln & hålla honom kvar på volten, han smackade med läpparna & frustade, tydligen lika nöjd som jag med hur bra det gick. Skrittade & belönade med en godis (finns alltid i fickan när jag rider, som sagt bortskämd häst...)


Vände hemåt & samlade för tölt, jobbade lite med tempoväxlingar i tölten, men han orkar inte öka mycket & det blir fort passtaktigt. fattade vänster galopp, den jobbiga men den satt som ett smäck, Jippie!
tempoväxlingar igen som gick lite bättre med dragkraften hemåt! När vi kom fram till den lilla nedförsbacken så vände jag Galsi till hans stora besvikelse, men när jag fattade galopp igen så var han med på noterna. Körde en ökning & minskning & lät honom sedan gå över i pass, kan nog inte kalla den flygande...
Tillbaka till parkeringen, skrittade & lät honom andas innan det var dags för ny galopp tillbaka.

Saktade av vid backen & skrittade ner på lång tygel & med ett stort leende på läpparna!
Fattade tölt vid slutet av backen & lät honom sedan går över till trav. Tempoväxlingar även här & jag höll på att blåsas av sadeln när jag bad honom öka! Jag älskar verkligen den traven! Ställde mig i lätt sist & lät honom blåsa på med sänkt huvud & riktigt sträcka ut.
Skritt & som vanligt så hoppade jag av, drog upp stigbyglarna (är allergisk mot dinglande stigbyglar) lättade sadelgjorden, tog bort nosgrimman & givetvis en godis innan vi gick hem.
Jessica & Baron kom & mötte oss så vi gick genom stallområdet & ner på stigen & skrittade av. Svettig kille & svettig matte!

Körde på rosa tema idag :o)

Han var svettig, men ingen hårtork togs fram idag utan fleecetäcket åkte på & ovanpå detta så hamnade en spinnande katt. Odin älskar verkligen att ligga & spinna på Galsis rygg. Baron hade mer än gärna gjort honom sällskap, men det ville varken Galsi eller Odin... :o)


Var ute med Baron på dagen idag & det är verkligen vackert ute nu när solen kommer fram.

Utsikt från Jessi & Jocke

På promenad, äntligen värmer solen igen

Vacker himmel fotat från min balkong

Älskade sol!

Inga kommentarer: