fredag 8 februari 2013

Här bor en bortskämd, men mycket trevlig häst!


Ridit lektion i kväll & det är så skönt att äntligen kommit igång med dressyrlektionerna igen (fast jag undrar om jag kommer att kunna gå i morgon...)

Tyvärr blir det inga Lasselektioner i år :-( Han fick en massa extra hästar att sko & var tvungen att dra ner på något, tack & lov får jag ha kvar honom som hovslagare, Galsi ska ju gå på sina fötter 365 dagar om året så...

Vi kommer nog att kunna ha en helgkurs med Lasse i alla fall & den ser vi fram emot!

Vi har jobbat med skänkelvikningar under de lektioner jag hunnit rida. Galsi var så lösgjord & fin innan vi fick avbryta kursandet & tack & lov låg det inte så långt borta.

I måndags tog jag & tömkörde honom, tror inte jag gjort det på över ett år!
Slängde på honom ett vanligt 3-delat bett & bygelnosgrimman som en test. Han har tidigare visat att han trivs bra med den & peppar, peppar, han bet sig inte i munnen! Ska prova snart igen & se om det var en engångsföreteelse.


Han var lite knagglig när jag jobbade trav på volt men det fick sin förklaring när jag stretchade honom efteråt, "KLONK" sa det i höger bog :-)

Det har vräkt ner snö här & jag har funderat starkt på att skaffa Galsi en snorkel så han inte drunknar i hagen, men nu har det slutat snöa & i stället blivit kallt, - 25,7 i stallet i morse, man kan hålla sig för skratt...


På dagens lektion så värmde vi upp med balansövningar, det är super! Tycker inte jag har lika hemsk träningsvärk & jag märker hur det går bättre & bättre för varje gång.
Jag har jättesvårt att få vänster armbåge till höger knä & när vi ska pendla ut med benen så har jag det tufft att få ut höger ben från sadeln, men det blir som sagt bättre för varje gång.
Jobbade med att rida två meter innanför spåret, att rida rakt fram är ingen konst, men gör det två meter innanför spåret, utan stöd av väggar & helt plötsligt är det inte så enkelt att rida rakt fram. Det blir som lite vingligt :o)
Sen la vi till skänkelvikning tillbaka mot väggen, rakt fram & sen tillbaka två meter innanför spåret.
Nästa övning var skänkelvikning till kvartslinjen, rakt fram ett par meter & sen skänkelvikning till meddellinjen & följa den rakt fram.
Jag fick jobba mycket i början att sitta till vänster, sitta till vänster & sitta till vänster & så blev det rakt till slut :o)

Efter lektionen var pojken ganska svettig (inte för att tala om hans matte) knallade tillbaka i -25 & hade en vitspräcklig häst när vi kom tillbaka :o)
Tog fram hårtorken & blåste honom torr. Han tycker det är så skönt & det blir som en liten massage samtidigt. Han stod & kliade mig tillbaka & mulen blev två meter lång :o)


Efter det så serverades kvällsmaten som ännu blöts med kamomillthe & innehåller en hel del skivade morötter & äpplen....
Visst han är en bortskämd, men mycket trevlig häst :-)


Inga kommentarer: