fredag 24 maj 2013

Utökat B-kort

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilars totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.

I projektet HästSam som jag jobbar i kom det in önskemål att göra detta tillsammans.
Sagt & gjort. Vi kontaktade en bilskolelärare som ställde upp & vi kallade till en träff.
Först gick vi igenom en massa frågor & fick en massa frågor som vi fick sitta & klura på.
Hur säkrar du last?
När du säkrat lasten hur mycket ska förtöjningen hålla framåt, sidledes & bakåt?
Hur fungerar påskjutsbromsen?
Hur vet du vad dina spännband håller för vikt?

Jisses tänkte jag (som inte är teoretiker för fem öre) jag kommer aldrig att lära mig detta!
Visst, det är inget teoretiskt prov, men du kan få frågor som berör lasten som du ska kunna redogöra.


Vi gjorde gemensam säkerhetskongtroll på bil & släp, pratade om vad & hur vi skulle lasta släpet så vi kom upp i minst halva totalvikten som var kravet.

Så kom då denna vecka när det var dags för merparten av oss att köra upp.
Det släp som jag skulle få låna & köra med lastade vi in spånbalar i, Britta hade fixat en plywoodskiva som vi satte vid bommen, den stagades upp av plankor som gick till framänden av transporten så lasten inte skulle kunna åka fram.

Plywoodskivan vid bommen

Här hade vi lastat ur några spånbalar, det var 16 spånbalar som låg på varandra &
3 stod bakom så de låg kloss mot rampen. 

Fästen som stagar upp plywoodskivan

Jag provkörde ekipaget (helt olagligt :-) på stallområdet & det var lite skillnad när släpet nu var lastat.
Man ska göra en högerbackning & vända ekipaget & det var nog det de flesta var osäkra på...

På tisdagen körde första gänget upp, blanda annat jag.
Någon hade glömt körkortet (nämner inga namn :-) & fick på så sätt inte köra upp, men hade sådan tur att det fanns en tid redan samma eftermiddag & då klarade hon.
Några hade gjort ögonoperationer men hade villkor glasögon i körkortet, detta var tvungen att ändras innan de fick köra upp. Men eftersom de hade tid bokad så rök det 800:-.

Redan på säkerhetskontrollen missade jag. Jag såg att vajer & elkabel var för långt ner i backen, påpekade detta, men gjorde inget åt det för än besiktningsmannen (kvinna i detta fall) sa åt mig.
När jag tyckte jag var klar med kontrollen fick jag frågan: Hur vet du att släpet sitter fast ordetligt på kulan?
Nu stod det helt stilla i skallen & jag hade helt glömt bort att när jag fått på släpet på kulan, veva upp för att se om det lossnade eller satt fast. Fixade det & så körde vi iväg.
Jag var mest koncentrerad på backningen & den gick ju inte så bra. I stället för att köra lite fram & räta upp när jag märkte att släpet åkte för mycket till höger, så fortsatte jag & tråckla, vilket gjorde att jag kom upp på trottoaren. Jag var helt inne i min backning & det hade kunnat springa 10 nakna brandmän framför & bakom bilen utan att jag märkt detta... Men annars tyckte jag att det hade gått bra, det hade det inte...

Jag tog körkort 1986 (tror jag) & ecodriving fanns inte på kartan då. Jag frihjulade in i alla korsningarna, använde inte motorbromsen alls, stannade när det var väjningsplikt & fri sikt, gasade upp på tok för sakta, körde som om jag ägde vägen i rondeller & av- & påfartsleder. KUGGAD med andra ord :-)

Svor som en borstbindare, men fick rådet att gå in & kolla efter en ledig tid snarast det fanns en på torsdag redan så jag bokade den.

Sen har jag tränat på att vara uppmärksam i trafiken, lånat Jessicas manuellt växlade bil & tränat ecodriving (lite svårt med automatlåda), kört som man ska i rondeller & inte mitt i.
Mitt ex var så snäll att han kom med sin bil & vanligt släp & vi var ute & snurrade & backade & rondellade en massa på onsdagen.
Sent på onsdag kväll körde jag med Brittas ekipage igen på stallområdet & tränade höger backningar. Vi satte ut koner som skulle simulera en trottoarkant & det gick galant. (som det brukar göra när man övar)

Så kom då torsdag & ny uppkörning. Fick en annan besiktningsman denna gång & nu var jag super fokuserad när jag körde. Gasade på för att komma upp i fart, motorbromsade, tog hänsyn till mina medtrafikanter & höll mig där jag skulle i rondeller (vi har pyttesmå rondeller) & på- & avfartsleder.
Backningen gick galant, fick köra fram en liten bit & räta upp. Det kom en massa bilar när jag backade, men jag såg dem & stannade upp med det jag höll på med tills de passerat.

Råkade blinka ut för tidigt i sista rondellen (vänstersvängar givetvis) men räddade situationen med att; - Den väger behöver vi ju inte köra... (skulle köra tillbaka på eget bevåg)
Svettig som om jag badat stängde jag av motorn efter att ha kopplat bort släpet & fick ett grattis, du har nu körkort med utökad B-behörighet! 

Sa att jag måste ringa Britta (som klarat sitt på tisdagen) & be henne komma & hämta ekipaget, då tittade han på mig & sa; - Du får ju faktiskt köra det själv härifrån :-)

Så snart kommer mitt nya körkort & jag måste nu lära mig att räkna ut fordonskombinationer & se till att jag kör lagligt, för om jag skulle tappa körkortet skulle det väl ta evigheter innan jag lärt mig allt & fått tillbaka det igen....

Inga kommentarer: