fredag 18 januari 2013

Har vi löst mysteriet?

Galsis trynande har minskat, men är inte borta helt.
I tisdags kollade hans tandläkare som även är veterinär igenom honom med nya friska ögon & idag har hans massör, Nina kollat igenom honom igen.


Vi har börjat rida mer, men inte med så mycket krav ännu. Jag tycker han först var som en travare i nacken i traven, han liksom hängde sig på bettet & sen slog han med huvudet, i skritt gick det hur bra som helst  Han kunde inte ta vänster galopp.
När jag stretchade honom så fick jag en ordentlig "klonk" i vänster bogen & så vips hade vi tillbaka vänster galoppen. Jobbat med massage i nacken & han har fått ha sin nackmagnet på inne i stallet & så släppte det i traven & han kunde gå i form även i trav.


Sara kände först igenom hela hästen & lyssnade på honom, klämde & kände & när hon kom till nacken var det som att trycka på en knapp & mulen for i vädret.
Hon tyckte han var svullen på höger sida i nacken, det var där han reagerade & Nina hittade en svullnad & det vad hon trodde var att han fått något trauma mot atlaskotan när hon kikade på honom i slutet på november (just efter att han börjat med sina tryningar)

Sen gick hon igenom munnen på honom & filade ner hans hakar som han får bak på grund av sitt lilla underbett & det fanns en liten foderinpackning i höger överkäke.
Det som var roligt att höra var att det syntes i munnen på honom att han trivdes med betten han gick på nu, hans tänder var inte nötta efter att han bitit tag i bettet som han gjort tidigare innan hon plockade ut vargtänderna på honom i maj när hon var uppe sist.
Däremot passar inte Nova bettet honom, ridit med det 4 gånger & jag tycker han tuggat mycket på det & jag red på det på måndagen & så här såg han ut i munnen på tisdagen:


Galsi ska alltid fightas när han fått lugnade & Sara var tvungen att ge honom lite till innan hon kunde fila ner hakarna. Galsi behöver inte mycket lugnade för att bli vinglig & apfull...


Han fick stå inne & nyktra till ett bar tag innan han fick gå ut igen, Oski passade på att mysa med honom när han var lite susig i luvan :o)


Idag kom så Nina på återbesök & kollade igenom trynisen. Han var lite svullen ännu i nacken på höger sida, men det var mycket bättre! Han både protesterade stort & föll nästan i sömn under hennes behandling :o)


Hon tyckte jag skulle vara mycket försiktig med att stretcha nacken men visade hur jag kan göra efter ridning. I ridningen kan jag gärna låta honom gå under lod så han sträcker ut nacken, rida lite böjd hit & lite böjd dit. Jag ska massera försiktigt där jag kände att det "rullar under fingrarna" 

Han gäspade som en tok efter behandlingen & tuggade & såg faktiskt väldigt nöjd ut.


Kan det vara nacken som spökat hela tiden?
Hade han ont i magen från början & började tryna  å grund av detta & trynandet har bara blivit kvar?

Vi får väl se vad som händer framledes. Jag fick även tips på att sätta honom på en kur smärtstillande & se vad som händer om det inte blir bättre på ett tag, vi får se.

Odin tycker om när jag lyfter upp honom på Galsis rygg & helst när han har Back on Tracktäcket på, idag när jag & Jessi kom in i stallet efter att ha varit & gjort höet så hade Odin tagit saken i egna tassar & tagit sig upp på Galsis rygg :o)


När vi sedan var inne i stallet så såg vi när han hoppade upp på Galsis täckeshängare på boxen & hoppade därifrån som en katapult upp på Galsis rygg, Galsi surade litegranna, men sen var det okej att han låg där.

Fortsättning följer.... :o)


Inga kommentarer: