torsdag 11 oktober 2012

En smörklick på en het potatis

Tog min onda hals & red lektion i kväll i alla fall. Skulle rida lugnt, men jag blev ganska så svettig, fast jag mår faktiskt bättre nu :-)

Jag var väldigt frustrerad på lektionen & funderade allvarligt att hoppa av Galsi & bara avsluta hela skiten!
Vi skulle jobba vidare med övningen "bogen in" eller "shoulder fore" som det också heter. En övning som går ut på just att bogen skall vara innanför spåret, hästen böjd i bålen & bakbenen jobba på rakt fram på spåret. Inte så lätt som det låter...

Vi har jobbat med den några gånger nu & jag har varit förtvivlad för jag får inte ihop det!
Det funkade inte i skritten så då förstod jag ju att det inte heller skulle fungera i trav, tölt eller galopp men har kämpat på & känt mig helt frustrerad. Problemet är att jag anser att jag har för många kroppsdelar som ska vara på olika platser, åt olika håll - samtidigt! = kaos i både kroppen & knoppen.


Vid bogen in så ska inner skänkel ligga något framför sadelgjorden & hästen skall böjas runt denna. Ytter skänkel skall ligga något tillbakadragen, den inre tygeln skall ställa & böja & den yttre reglera böjningen & vara förhållande. Axlarna skall vridas så som frambenen skall ställas, höfterna däremot skall vara vridna framåt så som man vill att att bakbenen skall gå.
Hästen skall gå på fyra spår i stället för tre som vid en öppna, eller två som när man rider rakt fram.
Lätt eller hur???

Jag fick inte ihop det helt enkelt. Jag fokuserade på att få dessa spår, glömde axlarna, skänklarna eller blicken. Jag kände mig totalt värdelös uppe i sadeln! Jag märkte att jag blev irriterad på Galsi som tappade framåtbjudningen (jag stannade kvar i skritt & jobbade då de andra började trava eftersom jag märkte att jag inte fixade det hela)
Tillslut så gjorde jag halt & tänkte hoppa av & gå hem!

Började titta på de andra & upptäckte att det var få som hade hästen på fyra spår, de flesta red på två där man kanske ska börja när man gör en ny övning, ett steg i taget.
Suckade & gav mig ut på spåret & tänkte att nu ska jag inte överarbeta detta utan ta det ett steg i taget & det funkade! I skritt, trav & till och med i galoppen!
Svettig & nöjd så avslutade jag. Stackars Galsi måste ha känt hur frustrerad jag var där uppe i sadeln där jag halkade omkring som en smörklick på en het potatis & gav honom en massa olika tecken & signaler som den stackaren försökte följa.
Jag måste lära mig att inte överarbeta saker, inget blir perfekt från första början!

Här finns en bra beskrivning av både bogen in & öppna för den som vill läsa mer: Positiv ridning


Inga kommentarer: