tisdag 9 oktober 2012

Skomakarens barn går i trasiga skor...

Det är väl så det brukar heta?
Kom & tänka på det idag att jag "snoppstensrensat" ett gäng med hästar & det var länge sedan jag kollade Galsi. Eftersom det var så mörkt & regnigt idag så passade jag på.
Hittade en "sten" som jag fick plocka ut, den var ganska hård jämfört med de stenar jag tagit ut från andra hästar.


Nu är den i alla fall ute & det är förhoppningsvis skönare för Galsi att kissa igen.

Eftersom vädret var så tråkigt passade vi på att gå på ridbanan & longera, eller plaskbanan ska man kanske säga för den var full med vattenpölar, mer vatten än sand nästan. Galsi har inga problem med det, han älskar att plaska i vatten....


Jag kör med kapson & lina, inget annat. Det är så kul att han själv hittat balansen, sänker sig & blir lång & låg i kapsonen. Jag önskar bara att vi haft en rundcorall att jobba i & kunna variera med löst arbete.

Jobbade med övergångar skritt - halt & sen trav - halt - trav. Tog några galoppfattningar i båda varven innan jag knäppte lös linan.
Han drog en brall & sprang iväg till den största vattenpölen & lekte lite i den & sen var han nöjd.
Vi jobbade på inkallningar, han brukar komma springande mot mig, men idag var det bara skritt som gällde.

Jag gör stopptecknet & han stannar på avstånd. Därifrån brukar vi jobba lite ryggning innan han kommer emot mig igen.
Jag har börjat jobba lite med spanskskritt, jag backar & lyfter benen högt & han går emot mig & gör likadant. Tyvärr så ska han flaxa två gånger med benet innan han tar ett steg fram.


Jag har börjat lägga till en halv framdelsvändning som han ska göra när jag pekar mot bakbenet, han fuskar lite & börjar redan innan jag pekat ibland :o)

Jag tycker det är jättekul att variera träningen med lite frihetsdressyr emellanåt. Det är nyttigt också, man får hästen mer lyhörd.


Inga kommentarer: