lördag 19 april 2014

Ögonblicksbilder?

Ett foto, en bild visar något här & nu. Det behöver inte vara så hela tiden, utan just när avtryckaren trycks ner & motivet fångas i kameran.
En ögonblicks bild kan visa osanning, inte ljuga, det som fastnar på bild har ju hänt.
Men just när avtryckaren trycks ner så kanske hästen slänger med huvudet & du hänger inte med, den gapar, det ser ut som om du drar hästen i munnen.
Just i det ögonblicket som bilden fångas & förevigas så tar du ett ledande tygeltag, hästen är inte med, den visar vitögonen, är det så du rider hela tiden?
Hästen dyker ner för djupt med huvudet just som bilden tas, rider du rollkur, är du för hård i handen?
Hästen har jättefin tölt, men du trycker av kameran precis när den tar ett nytt steg & benen är huller om buller, har den dåliga gångarter?
Oftast (tack & lov) är svaret nej, det är som sagt en ögonblicksbild, just då & där.


Just nu är detta en bild som upprör många, Andreas Helgstrands häst på denna bild, en ögonblicks bild.
Vad man kan se på denna bild om man tittar närmare är färgen på tungan.


I den rosa ringen syns tungan ovanför bettet, rosa som den ska vara.
I den röda ringen syns tungan där bettet ligger & trycker, den är blå av syrebrist, från ett hårt tryck av bettet ner mot underkäken.
Visst detta är en ögonblicksbild, men "ögonblicket" har pågått en längre tid, annars skulle inte tungan vara blå...


Det här är en bild på min Galsi, fruktansvärt blåmärke i munnen, sliter jag & drar min häst i munnen, rider jag med hårda händer?
Nej, så här ser han ut i munnen efter att jag ridit honom på ledat bett med lös tygel.
Han viker in bettet i munnen & biter sig själv (= dumskalle)
Men om en domare sett detta efter en tävling så hade jag fått en varning, om inte diskats, även om jag inte hållit i tyglarna alls, en ögonblicksbild.

Vars vill jag då komma med mina bilder & inlägg?
Jag anser att man ska titta noga på de bilder man lägger ut på nätet, har sett hemska exempel där jag tror att många av bilderna är just ögonblicksbilder, där något hänt just när avtryckaren gått ner.
Jag skulle aldrig publicera en "dålig" bild om jag inte visste att den var "sann", jag skulle bli oerhört ledsen om någon publicerade en bild på mig som inte var "sann"

Bilden på Akeem Foldager är sann, tungans färg ljuger inte.
Men alla andra bilder tycker jag vi ska ta på oss kritiker glasögonen innan vi dömer/fördömer, att du som fotograf skall titta på de bilder du lägger ut en extra gång innan du publicerar dem, talar de sanning, eller råkar de vara en ögonblicksbild?

Mina tankar & funderingar så här på påskaftonskvällen :-)

Inga kommentarer: