torsdag 17 maj 2012

Kärringråd

Såg på Rent hus (tror jag den heter) här om dagen & blev alldeles chockad då de lyckades få ren en gryta med massa fastbränt äckel i genom att hälla i coca-cola & koka upp!
80% av det brända försvann i första koket & resten i nästa!
Grytan såg som ny ut!

Min mamma brukar använda coca-cola för att rengöra toaletterna (!!! & det dricker vi!) Hon tycker att kalkrester försvinner så bra, jag har inte testat det själv.

Mamma brukar även hälla i lite diskmedel i vattnet då hon skurar & det löser fettfläckar på golven.

Nylonstrumpor kan man trä över dammsugarröret om man vill få bort damm från småsaker, det skulle även vara toppen om man tappat en kontaktlins & ville hitta den igen :o)



Vad jag däremot själv gör & som de rekommenderade på Rent hus, är att blanda sköljmedel i vattnet då man dammtorkar. Dess antistatiska verksamhet gör att dammet inte fastnar så fort på prylarna :o)

Vill man rengöra micron lite extra, ställ in en skål med vatten & citronskivor i & kör på full effekt några minuter. Smutsen lossnar direkt!
På Rent hus använde de 1/3 ättika & resten vatten, jag har testat med citronen & det fungerade.



Däremot så hade jag en inneboende i mitt rum med egen ingång, som verkade ha badat i rakvatten!
Det stank i hela rummet trots att jag lämnat öppet för vädring en hel dag. Mamma kom igen med ett smart tips, in med en skål med ättika i ett par timmar & lukten var väck!

När Jessica var liten hade hon en orange T-shirt med Spice Girls på, den hade hon på sig när hon gick i skogen & plockade blåbär...
Läste i en bok jag har som heter just Kärringråd och huskurer, att man skulle koka upp fläcken i mjölk & döm om min förvåning när alla blåbärsfläckar var borta!


Det var lite tips från mig :o)

/Annika

1 kommentar:

Lili-Marie, Boden sa...

sunkiga träningskläder i funktionsmaterial eller andra syntetmaterial blir fräscha och luktar gott igen om man slänger dem i en hink med vatten och en skvätt ättika och låter de bada där några timmar och sedan tvättar som vanligt. Hälsningar Lili-Marie