fredag 11 maj 2012

För många tankar....

Det känns som om det är totalt kaos & haveri i min hjärna just nu.
En massa tankar flyger omkring som höstlöv, tankar som måste bearbetas & strategier som måste dras & sen saker som jag inte har det minsta att göra med, men de snurrar runt där ändå.
Ventilerar några här.

Ett bakslag som  kom fram förra veckan var att det inte verkar bli någon utvidgning av hagarna i år heller!
Kommunen har tydligen inte råd att flytta skidspåret som går bakom hagarna & som gör att vi inte kan utvidga hagarna så som djurskyddslagen kräver.
Jag förstår inte att det ska ta så fruktansvärd lång tid!
Vi stämplade in ärendet i kommunen 2008-09-15, snart fyra år sedan!

Norrbottens (fick röda linjer under detta & förslag på ord var bland annat Porrbotten....:o) Kuriren skrev en artikel om detta i veckan: Kuriren


Jag fick ett bra tips på Facebook: Att man ska tänka på dem som unghästar & inte flytta på fötterna :o)

Jag håller på att skriva om ett nytt hästprojekt, men vet inte om man vill köra det via mitt jobb. Om det går att genomföra så har jag i alla fall jobb till årsskiftet 2013 & jag tror vi kan göra mycket bra fram tills dess, om inte så är det väl bara att börja läsa jobbannonser.
Det som är så irriterande är att nu känns det som om vi börjar komma framåt, trots ovanstående bakslag.

Vi har fått igenom en sänkning av hastigheten från 70 km/h till 50 km/h på Treenighetensväg som går intill stallområdet. Många rider efter denna väg vintertid då den är belyst. Kuriren

Våran ridstig på ca 4.5 km, är i dåligt skick. Inget underhåll har gjorts på den under de dryga 20 år den funnits, den saknar belysning & det bildas sjunkhål i den under våren. Inventering ridstig
Nu är vi mer än någonsin beroende av ridstigen eftersom det är svårt att ta sig ut från stallområdet med häst då Lakkapää etablerat sig just intill stallområdet. Stigen som vi tidigare kunnat nyttja för att rida ut från området är borta & man måste rida efter Treenighetensväg, in på Lakkapäs infart & en bit över deras parkering för att komma ut på stigen som leder bort från området.
Samma väg måste flickorna som cyklar eller går till & från stallet använda, livsfarligt!
Det skulle finnas en tunnel som skulle gå under vägen så man aldrig skulle behöva korsa Lakkapääs infart, men det finns inte & den gamla stigen som man annars kunde använda, är bortgrävd....

Andra artiklar: Gällivare är verkligen något i hästvägOsäker hästframtid i Gällivare, Hästar kan ge jobb i Gällivare
Orden som Gällivare Kommun uttryckte i en ansökan vi gjorde: ”Hästsport och ridverksamhet har en hög prioritet i kommunen eftersom man efterstävar en hög attraktivitet för flickor.” är något jag tycker det är dags att vända från ord till handling!

/Annika

Inga kommentarer: