torsdag 20 mars 2014

Se din häst i ögonen

Som vanligt en spännande dag med veterinär, kiropraktor och hästodontolog Anna Semrén idag igen. Jag känner mig så privilegierad att få vara med henne och ta del av hennes stora kunskap, här har vi verkligen en människa som ser till hela hästen, jobbar för att lösa problemen, inte dämpa symptomen. Mycket viktigt anser jag! (efter egna erfarenheter som människa)


Idag har vi pratat lite om obalanser i kroppen hos hästar.
Detta kan bero på många saker & ge olika symptom & problem hos hästen.
Att se sin häst i ögonen & se att ögonvitorna är vita är en sak att göra.
Är hästens ögonvitor brunaktiga så kan detta vara ett tecken på en obalans i kroppen.



Många människor & djur är idag försurade på grund av den miljö vi lever i, gifter, gaser, miljöutsläpp mm, den mat vi stoppar i oss och våran hälsa, allt detta påverkar oss och våra kroppar, människa som djur.

Problemen kan visa sig i stela muskler, strålröta, gallor, magsår, tandsten mm.
Vi kan behandla symptomen till döddagar men kommer inte åt problemet för än vi löst orsaken till det.

Hittade en bra text om detta på en sida som jag länkar till, på den sidan kan man läsa följande om ögonvitornas färg:
Att man genom att titta på hästens hull, päls och tagel för att få ett hum om hästens hälsostatus känner nog de flesta till. Men det finns ett sätt till att kolla statusen på sin häst – ögonvitorna. 
- En frisk häst vars organ fungerar som det ska utan problem har klarvita/vita ögonvitor
- En häst med leverproblem har brunaktiga ögonvitor
- En häst med en infektion i kroppen/ansträngda njurar har rödsprängda ögon
- En häst med njurproblem (eller leverproblem, eller både och) har gula ögonvitor.

Så att se sin häst i ögonen då och då kan tala mycket om dess hälsa.
Jag har även under mitt liv som hästnörd och även under de tillfällen jag fått vara med Anna under hennes besök här, sett att det finns en hel del att utläsa i hästens ögon.
Man ser oftast en stor förändring hos hästen både i ögonen och i kroppshållningen då Anna behandlar hästarna, ibland har jag till och med känt en stor våg av tacksamhet välla ut från hästen, det är en häftig känsla :-)
På Galsi såg man tydligt i ögonen att något var fel när han höll på med sina mystiska tryningar förra vintern (Jag blir galen, vad är det som är fel?) när han satte igång blev han liksom "världsfrånvänd i ögonen" jag kan inte förklara det på något annan sätt & att då inte hitta vad som var felet höll på att göra mig galen!
Att Lyssna när din häst talar har jag skrivit om tidigare, oftast så känner vi våra djur bättre än vad vi tror...

Så ta nu i morgon & titta din häst djupt i ögonen, ta ett djupt andetag och lyssna på vad den vill säga dig, hör du bara "mera mat och mindre motion", så driver den nog med dig... ;-)

För er som vill läsa mer om obalanser finns denna sida som jag tycker förklarar mycket bra: Hästhälsa

/Annika, kunskapssugerskan :-)

Inga kommentarer: