måndag 18 juli 2011

Tankar om bett

Jag har tänkt mycket på bett & bettets inverkan den senaste tiden.
Galsi fick förra hösten helt plötsligt sår i munnen av sitt 3-delade bett, röda, äckliga sår på insidan av läppen.
Inte så lätt att fota insidan av en hästmun :-)

Vi har haft ute hästtandläkare åt honom som tittat både på betten & i munnen & det är helt enkelt så att han har dels en aktiv mun & tuggar mycket på bettet & sen har han tjocka innerläppar vilket gör att han biter/nyper sig själv på insidan av läppen.

Jag som haft en ganska stor bettsamling, fick nu minska ner till oledade bett. Vi har ett 2-delat D-bett med koppar rullar som han ännu (peppar, peppar) inte fått sår utav.



De bett jag använder nu är dels ett vanligt raktbett med fasta ringar.

Sen har vi ett Kimblewick bett eller jaktkandar som det ibland kallas. Jag var lite skeptisk vad Galsi skulle tycka om detta bett, men han fungerar jättebra på det. Jag har tyglarna fast i ringarna, inte i de små hålen i ringarna, på sådant sätt så är det ett milt bett.


Sen har jag haft sådan tur att jag fått tag på ett Mylerbett på Tradera, detta fungerar Galsi väldigt bra på! Det är rakt, men har en rulle på mitten så att de båda sidorna kan röra sig obehindrat av varandra. Jag letar efter fler Mylerbett, men de verkar inte säljas mer i Sverige...

Jag har hittat en kopia av Mylerbettet på http://www.hastprodukter.se men tyvärr är det inte rostfritt & som Galsi tuggar på bettet så blir det rostigt ganska snabbt trots att vi är jätte noga med att skölja & torka betten efter användning.

Sen har vi även ett Hackamore, en Sidepull samt en annan variant av bettlöst som går i kors under ganascherna.

Jag har tittat en hel del på Bombersbett, men det verkar som om även dessa är gjorda i sötmalm & rostar. Inte kul att lägga ner över tusenkronor på ett bett som rostar på någon månad...
Happy tounge bettet tycker jag ser ut att ha lite väl hög port & jag är rädd att den ligger emot gommen.

Då tycker jag att Barrel med fasta ringar såg intressantare ut, men det är dock drygt 1 000:- som man ska punga ut med...

Det skulle finnas ett ställa där man kan hyra bett & få prova ordentligt hur de fungerar innan man köper.

Det var mina fösta tankar om bett, det kommer säkert flera...

Inga kommentarer: